Coop på offensiven – sänker priserna
Coop Butiker och Stormarknader (CBS) som står för totalt 240 av 655 Coop-butiker i landet är sedan i måndags på prisoffensiven. De sänker nu priserna på totalt 6 000 varor, vilket tidningen Icanyheter var först med att berätta.
Bakom beslutet ligger resultat i Nöjd kundindex, NKI.
– Vi har märkt att våra kunder inte tycker att vi är tillräckligt prisvärda. Det väljer vi nu att ändra på, säger vd Christian Wijkström till Fri Köpenskap.
Greppet gäller alla CBS Stora Coop-butiker och spänner hela matsortimentet.
– Det handlar om våra mest omsatta artiklar på matsidan. Det kommer att märkas hela vägen från entrén till kassan.
Tanken är att jämna ut klyftan mellan koncepten och därmed omfattas inte det mindre formatet.
– Det ska inte vara en fråga om pris att ta sig till en stormarknad. Det ska vara värt mödan för våra kunder helt enkelt.
Priserna sänks enligt Christian Wijkström till övriga marknadens nivå och greppet möjliggörs av Coops medvind den närmaste tiden.
– Vi skulle inte kunna göra denna prissänkning om inte finanserna tillät det. Vi har gjort en uppryckning och därför kan vi utmana ännu mer.