Starka känslor efter Coops slopade kassor – kunder bojkottar
Fri Köpenskap kunde i slutet av januari berätta att Coop Hammarby sjöstad skulle testa ett unikt koncept med enbart självskanning och självutcheckningsstationer. I slutet av förra veckan slopades alla manuella kassor och sedan dess har en het debatt blossat upp i sociala medier.
”Noterar att Coop i Sjöstan har avskaffat alla manuella kassor vid kassalinjen. Jag tackade för mig och beklagade att jag inte kommer att besöka en för övrigt bra butik mera. Tänk om och gör rätt!”, skriver en kund.
”Tack, då slutar även jag att handla på Coop, en förövrigt bra affär”, skriver en annan.
Butikschefen Elin Bergius förstod att det skulle bli livat men berättar också att de flesta kunder är positiva.
– Det blir alltid lite sura miner när man gör en större förändring, men vi försöker bara göra butiken så bra som möjligt för våra kunder, säger hon till Fri Köpenskap.
Under förra veckan byggdes butiken om. Foto: Privat/Facebook.
På grund av läget har butiken ett högt kundtryck samtidigt som ett brett sortiment är särskilt efterfrågat. Kunderna vill storhandla men för att korta de köer som uppstår har Coop tagit till drastiska åtgärder. Med den nya självutcheckningsstationen kan butiken inrymma många fler kassor, 19 stycken på 1 000 kvadratmeter säljyta. Med detta hoppas man kunna bygga bort köbildningen utan att smalna av sortimentet.
– Det tar lite tid att ställa om ett invant beteende men på sikt kommer det att bli väldigt bra. Vi behöver bara lära de som storhandlar att ShopExpress med handskanner är det bästa om man handlar mycket. I ett startskede har det blivit lite köbildning, konstaterar Elin Bergius.
Dessutom, menar hon, behöver inte självutcheckningen vara en barriär. Personalen finns på plats i självutcheckningsstationen hela tiden.
– Den som behöver hjälp med att skanna varor eller betala får alltid hjälp. Personalen står helt enkelt bara på andra sidan disken. Samtidigt får de som tycker att det går snabbt och smidigt att handla helt själv göra det vilket avlastar köerna för alla andra, säger hon.
Så såg kassalinjen ut tidigare. Foto: Mona Johansson.
Friheten är också något som som många på ”för-sidan” i debatten på sociala medier gärna framhäver.
”Skönt, jag ser inte riktigt varför en annan människa ska behöva sitta och flytta mina saker framför sig, en och en. Personalen är säkert trevliga med jag har dem hellre till hjälp med annat än skyfflandet”, skriver en.
”Varför ska folk envisas med att ha kvar personal som sitter där och har ett ganska tungt och monotont arbete?”, skriver annan.
Butikschefen Elin Bergius vill poängtera att beslutet inte kommer att påverka personalens bemanning.
– Det är inte brist på arbetssysslor i butik, personalen finns där för att hjälpa de kunder som behövs och att köpen på sikt kommer att gå betydligt snabbare innebär bara att vi kan ge bättre service och en bättre butik åt våra kunder.
En som tidigare säger sig ha jobbat hos Coop håller dock inte med om resonemanget. I debatten på Facebook skriver hon:
”Det kommer att ske nedskärningar på ett eller annat sätt. Jag har jobbat för Coop 2006-2016 och vet exakt hur de jobbar. Men ingen butik skulle erkänna sådant för kunderna. Jag gillar personligen snabbkassor men jag ogillar starkt alla påståenden om att det inte påverkar arbetstimmar och arbetsfördelning”.
Coop Hammarby Sjöstad. Foto: Mona Johansson.