Så mycket ökade försäljningen i januari
Enligt dagens Dagligvaruindex, DVI, ökade försäljningen i dagligvaruhandeln med 2,7 procent i januari i löpande priser. I butik ökade försäljningen med 2,4 procent och på nätet med 18,3 procent.
– Den stabila men ändå något blygsamma försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan förklaras med att hushållens optimism sjunkit ytterligare enligt Konjunkturinstitutet och att bankernas genomsnittliga bolåneräntor höjts stadigt. De sänkta skatterna på pensioner och arbetsinkomster och höjt bostadstillägg för vissa pensionärsgrupper som slår igenom under andra halvan av januari kan sammantaget stärka hushållens efterfrågan under våren, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel, som står för indexet.
Som en jämförelse redovisade börsnoterade Icagruppen nyligen en ökad butiksförsäljning med 3,1 procent i januari, främst draget av en kraftig ökning för Maxibutikerna. I den redovisningen inkluderar Ica sin butiksbaserade e-handel, så den ska i första hand jämföras med den totala ökningen för dagligvaruhandeln på 2,7 procent. Klart står hur som helst att Ica ökade sin försäljning mer än marknaden under månaden.
Den rullande försäljningstillväxten för de senaste tolv månaderna är 2,9 procent för hela dagligvaruhandeln, 2,6 procent i fysisk butik och 25,1 procent för e-handeln. Av tillväxten om 2,7 procent i januari bedöms kalendereffekten ha bidragit med +0,5 procentenheter.
Följande aktörer deltar i statistiksamarbetet: Ica Nära, Ica Supermarket, Ica Kvantum, Ica Maxi, Stora Coop, Coop, Lilla Coop, City Gross, Eko, Hemköp, Willys, Willys Hemma, Eurocash, Mat.se, Middagsfrid, Linas matkasse, Mat och Ro, Fodi, Delitea, Lidl och Ikea Food Services.