23948sdkhjf

Avslöjar: Ica dominerar, Coop sticker upp och Axfood tappar

Statistiken: 120 000 nätkonsumenter valde dessa kedjor – och dessa produkter gick bäst.

Bortsett från City Gross har prisjämförelsesajten Matspar i det närmaste full täckning på nätet – och uppväxlingen går snabbt. I januari besöktes sajten av över 120 000 konsumenter. Konceptet liknar Pricerunner fast för dagligvaruhandeln och bygger på att kunden lägger upp en varukorg som sedan prisjämförs mellan olika kedjor, inklusive leverans och andra tilläggskostnader.

Pristransparensen ökar snabbt och sätter högre press på kedjorna att erbjuda kunderna ett bra pris på nätet, säger Omid Ghanbari, vd och medgrundare av Matspar till Fri Köpenskap.

Vem som erbjuder bäst pris på nätet skiljer sig däremot från vecka till vecka beroende på vilka kampanjpriser som erbjuds. Dessutom har enskilda Ica-handlare möjlighet att dumpa priserna.

Eftersom de själva bestämmer sina priser så kan de medvetet sänka för att vinna marknadsandelar.

Det hela gör Icas e-handelsmodell aningen komplicerad i Stockholms-området eftersom den centrala e-handeln utgår från Ica Sveriges darkstore. En liten Nära-butik kan alltså lägga sig billigare än en Maxi och konkurrera om kunder många mil ifrån den egna butiken.

Det är också den utvecklingen som sker. Totalt är 57 Ica-butiker i Stockholmsområdet anslutna till Matspars tjänst men 19,7 av kedjans totala 54 procentenheter kontrolleras av en och samma Ica Nära-handlare.

För de flesta kunder så kvittar det vilken butik man handlar på utan man tar den där priset blir lägst, konstaterar Omid Ghanbari.

Coops e-handel har vuxit snabbt hos Matspar. 

Näst efter Ica på den totala orderfördelningen bland Matspars kunder kommer Coops e-handel som får var tredje kasse. Sedan i oktober har kedjan höjt antalet ordrar med 43 procent.

De har haft en väldigt bra utveckling hos oss. Det är förstås väldigt svårt att på rak arm säga att de sänkt sin prisbild eftersom de jämförelserna blir väldigt komplexa – men det är känslan i alla fall, konstaterar Omid Ghanbari.

För Axfood har det däremot gått sämre.

Hemköp och Willys har tappat en del den senaste tiden. Willys har förvisso en bra prisbild per produkt men fraktavgifterna är höga vilket sänker intresset bland våra kunder. 

Fem i topp: förmedlades ordrarna mellan kedjorna.

  • Ica: 54%
  • Coop: 33%
  • Mathem: 7%
  • Hemköp: 3%
  • Willys: 2%

Mest tillagda produkterna:

  1. Apelsinjuice, God Morgon.
  2. Mellanmjölk, Arla.
  3. Skogaholmslimpa, skivad.
  4. Arla, 82% Smör, Eko.
  5. Energidryck, Powerking.
Kommentera en artikel (2)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109