23948sdkhjf

Stabilt år för dagligvaruhandeln

Men försäljningen ser ut att dala.

Svensk Dagligvaruhandeln har för första gången, i samarbete med HUI Research, sammanställt rapporten Dagligvaruindex.

I den framkommer att försäljningen under 2018 ökade med 3 procent, varav försäljningen i butik ökade med 2,6 procent och e-handeln ökade med 26,7 procent.

Under december ökade dock försäljningen till endast 1,3 procent.

– Man kan bara spekulera i varför det sjönk i december men enligt konjunkturinstitutet har hushållens syn på ekonomin försämrats. Så ser det även ut i januari men hur det påverkar dagligvaruhandeln går inte att säga då det vanligtvis inte brukar vara mat man sparar på. Ser man över hela året har det varit stadigt och stabilt men tittar man på inflationen och befolkningstillväxten har försäljningen inte varit så hög, säger Daniel Liljeberg, näringspolitisk ansvarig för Svensk Dagligvaruhandel till Fri Köpenskap.

2018 var det första helåret för det nya dagligvaruindexet och det kommer fortsättningsvis att ges ut månadsvis. Då kommer förutom aktörer som bland annat Ica, Coop, Axfood och Linas matkasse även Lidl och Ikea Foods att ingå i materialet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095