23948sdkhjf

Amazon eller Alibaba – vem blir först?

Chefredaktör Mona Johansson om jättarnas kapplöpning.


Kommer eller inte kommer? Det är frågan. Spekulationerna har varit många och långa om Amazons eventuella intåg i Sverige. Samma sak gäller för Kinas e-handelsjätte Alibaba. Så vad ska man tro, kommer erövringen från öster eller väster? Och vilken betydelse har det för dagligvaruhandeln?

De flesta har nog trott att Amazon skulle anlända först. Med jämna mellanrum har lanseringsryktena intensifierats. I vår? Inför Black friday? Äsch då, det var visst Amazon Web Services som kallade till pressträff i december. Känns lite som Peter och vargen, för fortfarande vet vi inte mer om den amerikanska jättens expansionsplaner än för ett år sedan.

Intressant för dagligvarubranschen är att det senaste ryktet säger att e-handelsjätten överväger att etablera Amazon Go i London och södra Storbritannien. Matbutikerna med helautomatisk betalning närmar sig.

Alibaba då? Tidigt 2018 deklarerade styrelseordföranden Joseph Tsai planer på att gå in i Europa, men Alibabas nordiske chef David Lloyd kylde ner förväntningarna rejält i oktober när han förklarade att bolaget behövde koncentrera sig på hemmamarknaden.

Men nu händer det saker igen. Alldeles i slutet av 2018 blev det offentligt att kineserna investerat 75 miljoner euro i ett nytt logistikcenter i belgiska Liège och i början av januari satte ett rykte igång om att Alibaba vill köpa in sig i e-handelsjätten Zalando.
Intressant för dagligvarubranschen är att i Alibabas portfölj återfinns Hemabutikerna. Kedjan betraktas som en förebild i branschen med sina innovativa omnichannellösningar och köper redan rapsgriser från HK Scan.

Mona Johansson, chefredaktör Fri Köpenskap

Artikeln är en del av vårt tema Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078