Ekotrenden stannar av
2018 blev ännu ett rekordår för ekologiska varor i Sverige, men segmentet ökar betydligt makligare än tidigare, det framgår av tidningen Ekowebs nya marknadsrapport.
Totalt ökade den ekologiska livsmedelsmarknaden med drygt en miljard kronor till 28,8 miljarder kronor, en ökning med fyra procent.
Bland de stora dagligvarukedjorna, Ica, Coop och Axfood är det bara Axfood som sett en värdeökning för sin ekoförsäljning.
– Fokus i detaljhandeln har flyttats från enbart ekologiskt, till att ekologiskt är en av flera faktorer i hållbarhetskonceptet. Handeln har inte styrt kunden mot ekologiskt och vi ser en minskad marknadsföring och sämre exponering jämfört med tidigare år, säger Cecilia Ryegård, analytiker på Ekoweb i rapporten.
De kategorier som påverkats mest av den avmattade trenden är mjölk och kött. Detta uppges till viss del bero på den ökade vegetariska trenden. De konsumenter som tidigare köpte ekologiskt kött eller mejeri har i större utsträckning gått
– Prognosen för 2018 byggdes på att detaljhandeln skulle omsätta den ökade råvarutillgången, från Sveriges ekologiska jordbruk, i ökad försäljning. Så har inte skett. I stället har marknaden fått ett överskott på till exempel ekologisk mjölk, kött och ägg. Under 2019 går därför ett antal producenter tillbaka till konventionell produktion, säger Cecilia Ryegård.
I rapporten beskrivs också hur fokuset i butikerna blivit allt mer splittrat mellan olika hälso- och miljötrender och att det, framförallt hos Ica råder en frånvaro av enskilda satsningar på ekologiskt.
Försäljningen i framtiden förväntas dock fortsätta att öka, om än i minskad takt. Ekowebs prognos halveras till en ökningstakt på en miljard kronor, istället för två miljarder framöver, till och med 2028.