Coop kan vinna Stora PR-priset
Coop har utnämnts som finalist i Svenska PR-företagens stora PR-pris 2019. Orsaken är kampanjen Old Milk, där kedjan under hösten tog fram en parfym med doft av gammal mjölk.
Ett grepp för att medvetengöra konsumenter att bäst före datum inte är synonymt med sista förbrukningsdag.
– Matsvinnet är en av branschens absoluta knäckfrågor. Vi ville på ett nytt och innovativt framföra ett viktigt budskap. Att man ska lukta på maten innan man slänger den, säger Tobias Rydergren, presschef på Coop Sverige till Fri Köpenskap.
Kampanjen blev uppmärksammad inte bara i svenska medier utan också bland internationella jättar som den amerikanska affärstidningen Forbes. Kampanjen har dessutom redan prisats av Epica.
– Vi har fått väldigt positiva tillrop vilket naturligtvis är både roligt och hedrande, konstaterar Tobias Rydergren.
Till stora PR-priset är konkurrensen hård med tio olika kampanjer att slåss mot. Max, Bonnier och Arla är några exempel.
– Det är stora och välkända varumärken med vassa kampanjer som vi har stor respekt för. Men vi går för guldet, säger Tobias Rydergren.