Ica – tredje mest omtalade varumärket
I Yougovs årliga brandindex mäts svenskarnas uppfattning kring 300 varumärken. En av parametrarna är så kallat buzz, vilket indikerar i vilken grad varumärkena har omnämnts positivt. Ica placerar sig på en tredje plats.
– Vi är naturligtvis mycket stolta att vi behåller vår topplacering. Ica är ett varumärke som många möter dagligen och att det är ett positivt buzz kring oss ser vi som ett tecken på att vi tillsammans med butikerna lyckas leva upp till vår vision att göra vardagen lite enklare, säger Emelie Ericson, pressansvarig på Ica Gruppen till Fri Köpenskap.
Volvo är precis som i 2017 års undersökning i klar topp. Swish behåller sin andraplacering men Ica har minskat avståndet och nu skiljer bara 0,2 poäng jämfört med 2,1 i fjol.
Uppstickaren Lidl fortsätter starkt och knappar in på en femte plats när det gäller snabbast ökande varumärken. Med en poängförändring på 2,9 är de listans femte snabbast växande varumärke. Totalt betyg är 13,5.
– Det känns jätteroligt och det är det bästa kvitto man kan få eftersom buzz mäter hur kunderna pratar om oss mellan varandra, säger Bella Goldman, marknads- och kommunikationsdirektör på Lidl Sverige till Fri Köpenskap.
Bella Goldman. Foto: Siw Kejonen
Resultatet visar inte bara på ett gott marknadsföringsarbete utan också att kedjan håller vad man lovar.
– Vi kan snacka hur mycket vi vill men om vi inte lever upp till förväntningarna när kunderna kommer in i butikerna så spelar det ingen roll. Det här är ett recept på att vi lyckats på alla plan, säger hon.
Mycket har handlat om att tvätta bort ett oförtjänt negativt rykte.
– Vi har verkligen lyckats nå ut med att lågt pris inte behöver betyda låg kvalitet. Man kan veckohandla goda råvaror till bra pris hos Lidl och det har vi visat för kunderna, konstaterar Bella Goldman och tillägger:
– Vi lever som vi lär.
Lidl är det varumärke som växer femte snabbast.