Whyred och Hope tar vd från Axel Johnson
Kerem Yazgan, tidigare kommunikations- och hållbarhetsdirektör hos Axel Johnson ska leda Whyreds och Hopes fortsatta resa som ny vd. Hans första arbetsdag är i dag, måndag.
Varför tackade du ja till uppdraget?
– Jag är väl insatt i den omställning som handeln går igenom just nu och jag vet också värdet av starka och älskade varumärken, vilket både Hope och Whyred är. Den bild som har utkristalliserats är att varumärken klarar sig om de är starka, älskade och når sina kunder, vilket både Hope och Whyred lyckas med. De har alla förutsättningar att fortsätta göra det. Jag tror verkligen på det här, säger Kerem Yazgan till Fri Köpenskaps systertidning Habit.
Lili Assefa, delägare och styrelseordförande i Gotoga, kommenterar rekryteringen:
– Kerem har varit med under Axel Johnsons digitala omställningsresa, han har vd-erfarenhet och är en otroligt bra person. Det har varit viktigt att hitta en person som har bra ledaregenskaper och det har han, säger Lili Assefa till Habit.
– Det krävs också att den kreativa kraften i varumärkena tas hand om, vilket inte alltid är så lätt. Det krävs personlighet för det, och det har Kerem.
Kerem Yazgan kommer närmast från posten som kommunikations- och hållbarhetsdirektör hos Axel Johnson där han också ingick i koncernledningen. Han har suttit i styrelsen för Kicks, Amazing Brands och Skincity; uppdrag som han nu lämnar. Hans karriär började på Regeringskansliet där han var politiskt sakkunnig åt Socialdemokraterna. Han har arbetat som kommunikationskonsult på Prime i totalt tio år, varav de tre sista som vd för analysbolaget United Minds.