23948sdkhjf

Nu ska Rusta växa: ”Dubbel- och trippeletableringar”

Rusta trycker på gasen med tätare etableringar och fler områden. ”Skulle signa 20 nya butiker direkt”.

Som Fri Köpenskap berättat vid flera tillfällen tidigare är det smaskiga tider för lågpriskoncepten. Den tyska ångmaskinen Lidl har som bekant spottat ur sig butiker det senaste året och samma gäller koncept som Dollarstore och Ö&B. Även den nya uppstickaren Normal är på kraftig frammarsch och i går framkom uppgifter om att världens näst största lågpriskedja, Costco, kan vara nära en etablering i Sverige.

En kedja som vuxit med starka men tysta motorer är detaljhandelsjätten Rusta. Fram tills nu.

Läget är rätt. Omsättningen ökar snabbt och en miljon svenskar handlar hos oss minst en gång i månaden. Acceptansen att handla smart växer och mellanpris mattas av. Det ska vara lyx eller budget, säger Göran Westerberg, vd på Rusta till Fri Köpenskap.

Kedjan har vuxit snabbt men vill gärna expandera ytterligare i Sverige.

När jag tillträdde som vd 2011 ansåg vi att taket låg på 90 butiker i Sverige. Det har vi fått justera upp och nu säger vi 110 plus. Det finns ingen anledning att bromsa in eftersom försäljningen går väldigt bra.

"Vi söker med ljus och lykta", säger Göran Westerberg, vd på Rusta.

Främst rör det sig om förtätningar i befintliga städer där kedjan redan är etablerade.

Vi har exempelvis tre butiker i Norrköping men bara en i Linköping. Sådana ojämnheter kan vi räta ut och städer som exempelvis Umeå skulle må bra av ytterligare en butik. Vi går mot dubbel- och trippeletableringar snarare än singeletableringar, konstaterar Göran Westerberg och tillägger:

Framförallt större städer som Stockholm och Göteborg kan vi förtäta i. Vi kan säkert fördubbla antalet varuhus i Stockholm.

Även mindre orter har vuxit i intresse. För tio år sedan ansågs det som vansinnigt att öppna i en ort med under 20 000 invånare.

Sedan dess har vår marknadspenetration ökat vilket gjort dessa lägen betydligt mer attraktiva. Under fjolåret öppnade vi till exempel en butik i Oskarshamn och nu letar vi efter liknande lägen.

Hittills har Rusta gjort klart med fyra butiker under 2019 men fler ligger i pipen.

Vi söker med ljus och lykta men det är inte jättelätt att hitta rätt eftersom vi håller stenhårt i vår modell på runt 2 000 kvadratmeter.

I Rustas nya etableringsstrategi ligger ögonen även på mindre städer med en folkmängd under 20 000 invånare. 

Men finansiella muskler finns det gott om.

Dyker det upp 20 fina lägen i morgon så skriver jag på kontrakten direkt. Det är enkelt att hitta de första 50 platserna men sen blir det svårare. Det är bland annat därför vi har satsat mycket på kontinenten den senaste tiden, förklarar Göran Westerberg.

Internationellt är målsättningen 25 butiker per år och i Sverige hoppas man att landa runt åtta butiker per år.

Rustas hittills klara lägen som ska öppna under 2019:

  • Karlshamn: 24 april.
  • Säffle: 25 september.
  • Falkenberg: 2 oktober.
  • Kista Centrum: Öppningsdatum ej klart.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078