Icas grepp effektiviserar beställningarna
I maj förra året smög Ica Sverige i gång en ny systemlösning för sina varubeställningar på kedjans centrallager. Beställningarna har successivt flyttats över till det nya systemet och snart är dagligvarujätten helt omställd.
– Fördelen är att prognostiseringen av beställningar i högre grad sköts automatiskt. Ett datasystem kan ta hänsyn till mycket mer information vilket gör beställningarna mer exakta, säger Matilda Arnell, projektledare på Relex Solutions Sverige, som levererar systemet.
Men tekniken blir inte helt automatiskt.
– Det kommer fortfarande att vara inköpare som jobbar i systemet men deras underlag i arbetet blir betydligt bättre, förklarar hon för Fri Köpenskap.
Vissa beställningar kommer att ske helt automatiskt medan andra förbereds av systemet och läggs undan för en sista manuell handpåläggning. Och fördelarna med den datoriserade hjälpen är många. Svinnet blir mindre, tillgängligheten bättre och bemanningen effektivare.
– Det frigörs mer tid från ”dag för dag-jobbet” till att jobba med mer långsiktiga leverantörssamarbeten, konstaterar Matilda Arnell.
Tekniken kommer i hög grad att stötta Icas prognosnoggrannhet i synnerhet när det gäller kampanjer, produktlanseringar och utfasningar.
– Och det gäller hela sortimentet. Allt från böcker och kastruller till frukt och grönsaker.
Relex Solutions vars moderbolag är finskt har verksamhet i övriga Skandinavien och på flera håll i Europa och världen. I Sverige används tekniken bland annat hos Kicks, Cervera, Bergendahls, Media Markt och Byggmax.
Vad betyder Ica som kund för er?
– Ica med sin storlek är naturligtvis en väldigt viktig kund för oss och erbjuder också en god möjlighet att utmana oss själva.