Kryddig miljonaffär
En miljon kryddburkar riskerade att slängas. Ett samarbete mellan Matsmart och Paulig Foods, som äger varumärket Santa Maria, räddar dem, enligt ett pressmeddelande från Matsmart.
I oktober lanserades Santa Marias nya kryddburkar. Vid lanseringen fanns ett restlager kvar med den tidigare designen. Burkarna innehöll lika smakrika kryddor och örter som i de nya burkarna, men de kunde inte säljas i butiker samtidigt som den nya designen lanserades.
Totalt låg en miljon kryddburkar i farozonen att slängas. Lösningen blev att Matsmart köpte hela restlagret och nu säljer dem med 50–70 procents rabatt.
– Som matföretag har vi ett stort ansvar för att minska matsvinnet. Att slänga utmärkta kryddor på grund av ett förpackningsbyte hade gått emot allt som varumärket Santa Maria står för, därför känns samarbetet med Matsmart otroligt bra, kommenterar Eva Berglie, kommunikationschef på Paulig Foods.
– Matsmarts vision är en värld utan matsvinn. Tillsammans med Paulig Foods ser vi till att fantastiska kryddor sätter smak på maten över hela Sverige, säger Matsmarts vd Karl Andersson.