Tre gånger ljusare
Varorna som säljer som smör i julhandeln.
Det är inte bara maten som får ett uppsving i dagligvaruhandeln under julen. Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel har studerat Nielsendata och kan konstatera att frsäljningen av marschaller, strumpbyxor, glödlampor, läppbalsam och luftfräschare ökar under julmånaden, i jämförelse med en genomsnittsmånad resten av året.
Här är några exempel på non-foodprodukter som ökar i dagligvaruhandeln under julmånaden:
- Försäljning av marschaller och lyktor tredubblas.
- Försäljningen av strumpbyxor dubblas.
- Glödlampförsäljningen ökar med 40 procent, cerat och läppbalsam med 30 procent och luftfräschare med 28 procent.
– Julen är viktig för dagligvaruhandeln. Förutom julskinka, glögg och pepparkaksdeg så ser vi i försäljningsstatistik från Nielsen att även produkter som marschaller, strumpbyxor, läppbalsam och luftfräschare får ett uppsving, kommenterar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.