Så ska Ica starta e-handel i Baltikum
Icagruppens baltiska verksamhet Rimi Baltic, med butikskedjor i alla tre länderna, kommer att starta e-handel nästa år.
– Under 2019 kommer vi att köra våra första pilotbutiker i ett av länderna och lära oss utav dom att vi har trimmat systemet på rätt sätt. Sedan kommer den stora utrullningen att ske 2020, säger Rimi Baltics vd Edgar Sesemann till Fri Köpenskap.
Till att börja med kommer e-handeln att ske genom plockning i butik.
– Vi börjar med att plocka i butik så att vi ser vilka volymer det handlar om. Ser vi vad konkurrenterna har för volymer så är e-handel med mat fortfarande inte så stort i Baltikum. Viljan att betala extra för en service är mindre, säger Sesemann.
Trots det är flera konkurrenter redan på banan, även om volymerna är små.
– Vi känner att nu är det dags att gå in med vårt varumärke också och bygga upp det online. Sedan ser vi hur volymutvecklingen är.
Går det bra kommer Rimi Baltic att kunna införa butiksplock för e-handel i fler butiker.
– I och med att vi har samma sortiment i alla butiker har vi lättare att växla upp på det sättet, säger Sesemann.
På sikt kan det också bli aktuellt att etablera en darkstore.
Däremot är inte det nya storlagret som Rimi Baltic just nu bygger i Riga tänkt att användas för e-handel.
– Nej, men vi bygger för framtida tillväxt, och har möjlighet att bygga till. Det är inte så stora ytor som behövs för en darkstore, säger Sesemann.
Vid sin presentation på Icagruppens kapitalmraknadsdag avslöjade han också hur Rimi Baltic ska kompensera för det uteblivna förvärvet av konkurrenten Iki i Litauen. Den uppmärksammade affären stoppades av den litauiska konkurrensmyndigheten.
– Vi ska växa organiskt från 58 butiker i dag till 100 butiker 2023, säger Sesemann. Inte det största formatet, hypermarkets, där vi redan är starka i städerna, utan supermarkets.
– Det innebär att vi från 2020 måste öppna minst 10 nya butiker om året i Litauen.
Rimi Baltics marknadsandelar i de baltiska länderna: Estland: 16% Lettland: 28% Litauen: 7% |