Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln
Axfood Snabbgross har ingått ett pilotprojekt tillsammans med Strongpoint som levererar Pricers digitala hyllkantsetiketter. När plockaren kommer med vagnen på morgonen så blinkar etiketterna till de varor som finns i nätordern.
– Plocktiden minskar med sex till nio sekunder per vara. Det kanske låter lite men det innebär en effektivisering på upp till 30 procent, säger Sven Calissendorff, vd på Strongpoint till Fri Köpenskap.
Första Axfood Snabbgross-butik att använda tekniken är Årsta utanför Stockholm. Pilotprojktet är i gång och väntas vara utvärderat i maj 2019.
– Än så länge är det bara den butiken men vår förhoppning är naturligtvis att Axfood ska se fördelarna även i andra butiker. Etiketterna effektiviserar både upp- och nedplock av varor.
Även om den långsiktiga trenden går mot centralplockade varianter tros butiksplock vara här för att stanna en lång tid framöver. Darkstore-lösningar är främst aktuella i storstäderna och många av dem ligger långt fram i pipelinen.
– De flesta nya satsningar som startas är fortfarande butiksplockade. Dessutom behöver det ena inte utesluta det andra.
För att få lönsamhet i butiksplock krävs effektiviseringar. Det förklarar inte minst Maxi-handlaren Daniel Kvist som är en av få lönsamma på nätet.
– Prispressen på nätet är igång och därför är det viktigt att kapa kostnaderna. Att effektivisera plocket är ett sätt, säger Sven Calissendorff.
Tekniken har tidigare testats i några enstaka dagligvarubutiker. En av dem är Årets digitaliserade butik på Dagligvarugalan som Fri Köpenskap nyligen besökte. Läs reportaget här.