Gott nytt logistikår 2019!
Nu då årets sista utgåva av Fri Köpenskap skickats ut så är det läge att sammanfatta året och titta framåt mot 2019. För mig personligen har det varit en intensiv höst där jag lärt mig massor om en spännande bransch som står inför stora utmaningar. Samtidigt står det väldigt klart att det inte finns något facit för framtiden.
När man läser olika internationella trendrapporter så kommer ungefär samma punkter upp. Det mesta hänger inte oväntat ihop med digitaliseringen och är saker som kan ses som en förlängning av det år som gått.
En tydlig trend är att kunderna blir allt mer bortskämda i takt med att servicenivån höjs. Det handlas också oftare, men mindre vid varje enskilt tillfälle. Samtidigt hårdnar konkurrensen från nya snabbmatsalternativ och lågprisbutiker. Det snabbar på utvecklingen mot mindre butiksytor och omnichannel-lösningar där matbutikernas on- och offlineverksamhet smälter samman.
Som ett resultat av digitaliseringen kommer också nya oväntade samarbeten att uppstå. Vem blir först med att överraska 2019?
Hållbarhetsfrågorna kommer att fortsätta ligga högt på agendan med tillhörande kvalitetskrav. Enligt trendanalytikerna är det premiumvarorna som kommer att driva tillväxt – åtminstone tills lågkonjunkturen slår till.
Hur ska allt detta tolkas i reella beslut? Den som har svaren kommer att bli väldigt förmögen. Men en av nycklarna ligger garanterat i logistiken. De flesta är överens om att den som lyckas lösa upp den knuten smartast kommer att tillhöra vinnarna när det är dags att summera 2019.
Mona Johansson, chefredaktör Fri Köpenskap
Artikeln är en del av vårt tema Ledare.