Veganexpert granskar utbudet i butikerna
Den gröna trenden ser inte ut at avstanna och allt fler butiker vill ha en del av kakan. Fri Köpenskap tog med en expert på vegansk mat för undersöka vad butikerna gör bra – och vad de kan göra bättre.
Vegotrenden ökar sakta men säkert i landet. Antalet som identifierar sig själva som antingen veganer eller vegetarianer ligger fortsatt fast under tio procent – men allt fler väljer att i allt större utsträckning bort animaliska produkter. Men hur klarar butikerna av att möta efterfrågan på veganska produkter?
Fri Köpenskap bjöd in Gustav Johansson som driver Sveriges största veganmatsblogg, Jävligt Gott för att utvärdera utbudet i fyra butiker längs med Hornsgatan i Stockholm, Paradiset, Willys, Ica och Coop.
– Det här är ett storstadsområde där det finns rätt många veganer redan; så utbudet här är kanske inte typiskt för hur alla butikers utbud ser ut, men det går att bilda sig en generell bild ändå, säger Gustav Johansson.
Att markera ut vilka produkter som är i säsong uppmuntrar till köp.
Gustav Johansson är, enligt honom själv, inte heller den mest typiska av vegankonsumenter då han hela tiden prövar nya saker för bloggen. Men enligt honom behöver det inte innebära en massa krångel för en butik att bli bättre på det veganska utbudet.
– De allra flesta kan väldigt lite om mat och antalet veganer är väldigt litet så dem skulle butikerna kunna klara sig utan om de vill göra vinst, men det finns betydligt fler ”flexitarianer” och butikerna har mycket att vinna på att locka de kunderna, säger han.
Just den gruppen av flexitarianer som kanske är på väg att bli veganer, studenter med låg budget, eller de som bara vill testa på vegansk kost kan vara i behov av lite vägledning i butiken.
– De flesta håller ett öga på priset och kampanjer men det är ännu bättre om butiken även pekar ut när frukt och grönsaker är i säsong. Nuförtiden vet folk inte om vilka säsonger som gäller så det skadar inte att peka ut det, säger han.
Fler företag har fått upp ögonen för inte bara det vegetariska utan även det veganska, i november lanserade matkasseföretaget Årstiderna den första helt veganska matkassen och Hemköp har rönt framgång med sitt koncept "variera med vego" där det vegetariska utbudet samsats med köttet på samma hyllor. Bland veganer råder det delade åsikter om vad som är bäst, separata hyllor för att enklare lokalisera det man vill ha, eller blandat för "normalisera" det veganska utbudet.
– Det handlar om tillgänglighet och att undvika krångel, man vill ju känna sig normal när man går och handlar mat. Men vill man nå ut till fler "icke-veganer" så blir det enklare om det ligger till exempel vegansk ost när man ska laga pizza, det gör det enklare att prova på.
Vissa butiker har enstaka specialprodukter som vegansk "bjäst" som vanligtvis bara finns i hälsokostbutiker.
Gruppen veganer är inte stor och det finns flera olika skäl till valet av kosthållning men enligt Gustav Johansson kan man ändå dra några generella slutsatser om kundgruppen som helhet, som inte endast handlar om att välja bort animaliska produkter.
– Veganer behöver inte nödvändigtvis vara miljömedvetna, men många är det. Så vill man göra dem glada bör man satsa på mycket ekovaror och vara medveten om att till exempel alternativ till mjölk kan skilja sig åt väldigt mycket när det gäller vattenförbrukning, mandelmjölk är till exempel en stor vattenslukare.
I några av butikerna som undersöktes fanns det, med få undantag, det mesta som behövs för en vanlig vegansk matkasse. Frysprodukter är populära hos veganer och på den fronten lyckades samtliga butiker prestera även om de stora frysdiskarna skulle kunna må bra av lite mer variation bland varumärkena.
Vissa butiker, framförallt Paradiset har enstaka specialprodukter som vegansk "bjäst" som vanligtvis bara finns i hälsokostbutiker, och även om de ger plus i kanten och kan locka en och annan vegansk finsmakare är det basvarorna som är grunden för ett lockande utbud.
– För den mindre butiken som kanske inte har så mycket utrymme är det bäst att satsa på bredd, försök att hitta en produkt som säljer, en bra korv, en bra ost och så vidare istället för att fylla disken med flera varianter av samma produkt, säger Gustav Johansson.
Men hur står sig då de undersökta butikerna i slutändan?
– De står sig mycket väl även om det finns saker som kan bli bättre, i princip alla de här butikerna går det att handla för en middag på. Det har hänt en del de senaste åren, alla har blivit bättre, säger Gustav Johansson.
Nedslag i fyra butiker kring Hornsgatan Paradiset Södermalm:
Willys Mariahallen:
Ica Supermarket Aptiten:
Coop Mariatorget:
|