"Det händer så mycket inom det här området"
Åsa Domeij har varit på Axfood i tio år nu. Det var inte riktigt vad hon trodde när hon hoppade på jobbet som hållbarhetschef.
– Det händer så mycket inom det här området, det är så mycket nytt, så jag hinner inte tröttna.
Hon konstaterar att intresset för hållbarhetsfrågorna har vuxit rent generellt.
– Det gäller den sociala sidan och leverantörskedjorna. Inte minst har kundernas förväntan på att få information om varors ursprung ökat väldigt mycket. Det finns ett ökat fokus på området nära oss. Förr fokuserade man mer på riskländer långt borta, medan vi nu tittar på riskbranscher och där finns riskerna även här i Sverige och i närområdet.
Åsa Domeij själv har en bakgrund som miljöpartistisk riksdags- och kommunpolitiker med särskild inriktning på mat, jordbruk och miljö. Under det decennium hon varit på Axfood har även företagen blivit allt mer drivande i hållbarhetsfrågorna.
– Det finns så mycket engagemang ute i företagen, och något som jag själv har sett under de här tio åren är att det blir allt viktigare att ha ett hållbarhetsarbete för att man ska ses som en attraktiv arbetsgivare. Människor vill kunna känna en stolthet över att jobba på ett företag som har en medvetenhet i de här frågorna.
Åsa Domeij märker ibland en viss frustration när de politiska besluten inte ger tillräckligt stöd i hållbarhetsarbetet, till exempel för att ta bort farliga kemikalier eller att skapa förpackningar som går att återvinna. Ex-politikern efterlyser en mer aktiv politik inom miljöområdet.
– Det känns ibland som om politikerna lämnar över till näringslivet att lösa vissa problem. Politikerna kan ju fatta så många beslut om incitament som skulle snabba på arbetet.
Svårast att hantera är transporter utifrån Europa in till Axfoods lager, där någon annan är transportköpare.
– Här behöver vi ett större branschsamarbete. Men även inom Sverige är det en del fokus när det gäller arbetsvillkor för chaufförerna. Det här är en viktig del när det gäller hållbarhet och transporter. Jag skulle säga att det är en riskbransch när det gäller sociala förhållanden.
– Där är det väldigt bra att ha sin egen verksamhet för där vet vi att vi har schyssta villkor för våra anställda, fortsätter hon.
Som Fri Köpenskap tidigare berättat håller Axfood på och diversifierar sin fordonsflotta när det kommer till val av bränslen. Med fyra lastbilar från Volvo och en från Scania är Axfood först inom dagligvaruhandeln att testa flytande gas som bränsle.
– Vi är i matbranschen. Det vi gör är att köpa och sälja mat, vi har ingen livsmedelsindustri, utan är ett typiskt dagligvaruföretag. Men vi äger också en stor transport- och logistikapparat själva, genom Dagab, med omkring 140 lastbilar spridda i landet. Vi vet inte hur framtiden kommer att bli, vilka bränslen som blir de bästa alternativen på lång sikt, och har därför bestämt oss för att satsa på olika typer av bilar, säger Åsa Domeij.
Att Axfood äger sina egna transporter är en väldig styrka, tycker Domeij. Det gör att de själva har makten över sin omställning och att de kan välja den teknik de tror på. Men vore det inte enklare att göra en upphandling med tuffa miljökrav?
– Jo, på ett sätt, fast det hade vi nog inte klarat i dag. Ta Volvos bilar för flytande gas. Det är de första som levereras, ingen annan i livsmedelsbranschen än vi har dem än. Att ha en egen verksamhet betyder att vi kan vara med och driva utvecklingen, säger hon.
Åsa Domeij poängterar gärna att allt inte handlar om själva drivmedlet, utan att Axfood arbetar på många fronter med sina transporter. Det har handlat om ecodriving, fleet management-system, högre fyllnadsgrad och att köra med släp. Det är inte lika spektakulärt som nya lastbilar, men det har varit viktigt för att minska koldioxidutsläppen.
Allt som allt står transporterna faktiskt för en ganska liten del av en varas miljöpåverkan. Ändå är det en viktig del av Axfoods hållbarhetsarbete.
– Summan av våra transporter står för många tons utsläpp och det är också en del som vi verkligen kan påverka själva och göra något åt, säger Åsa Domeij och fortsätter:
– Samtidigt som vi hittar nya lösningar dyker det också upp nya utmaningar. En sådan sak är e-handeln. Hur kommer transportsektorn att hantera en växande e-handel med fler små lastbilar med låg fyllnadsgrad som kör runt i städerna? Går det att samordna bättre, kan konkurrenter upphandla transporttjänster tillsammans?
Själv har Åsa Domeij haft sitt miljöengagemang sedan ungdomen, och att hon skulle jobba på Axfood i mer än tio år trodde hon faktiskt inte när hon antog utmaningen. Men det är en intressant bransch.
– Ja, det händer så mycket inom det här området, så jag hinner inte tröttna, säger hon med ett leende.
Artikeln är en del av vårt tema Chefsintervjun.