23948sdkhjf

Dagligvaruhandeln julens vinnare

Höjda priser driver tillväxten.

Årets julhandel kommer att öka med 3,0 procent jämfört med förra året. Det antagandet gör HUI Research i sin sedvanliga julhandelsprognos.

Allra bäst förväntas dagligvaruhandeln gå, med en tillväxt på 3,5 procent i löpande priser, medan övrig detaljhandel stannar på 2,5 procent. I synnerhet när det gäller dagligvaruhandeln står höjda priser för den största delen av tillväxten.

Svenskarna beräknas i genomsnitt julhandla för 7 817 kronor per person i december. 3 354 kronor i dagligvaruhandeln och 4 462 kronor i sällanköpsvaruhandeln. Totalt förväntas handeln omsätta 79,7 miljarder kronor under december, 34,2 miljarder i dagligvaruhandeln och 45,5 miljarder i sällanköpsvaruhandeln.

− Även om konjunkturen mattats av något är grunden för konsumtion mycket god, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research. Utmaningen för handeln ligger inte i konjunkturläget utan snarare i den digitala transformationen som innebär att tillväxten i sällanköpsvaruhandeln sker på nätet. För att handlarna ska få del av ökningen behöver de alltså finnas online.

Hushållen är köpstarka tack vare fortsatt högkonjunktur och minusränta, samtidigt som befolkningen ökar.

E-handeln har växt snabbt under 2018 och tillväxten bedöms enligt PostNord uppgå till cirka 10 miljarder kronor under helåret 2018. Under året är det framförallt dagligvaruhandeln som har gått starkt och en försvarlig mängd svenskar kommer sannolikt att klicka hem sin julmat på nätet i år, skriver HUI Research i prognosrapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093