Cloetta: Värmebölja sänkte godissuget
Suget efter godis minskade under sommarens värmebölja, enligt konfektyrföretaget Cloetta, vars försäljning dock ökade med draghjälp av positiva valutaeffekter.
Cloetta redovisar en vinst före skatt på 167 miljoner kronor för årets tredje kvartal. Det kan jämföras med vinsten på 142 miljoner kronor under motsvarande kvartal i fjol. Nettoomsättningen stiger drygt 2 procent till 1 538 miljoner kronor.
"Marknaden för förpackad konfektyr minskade i Sverige, Danmark och Nederländerna på grund av det varma vädret. I Finland var marknaden oförändrad och i Norge ökade marknaden på grund av ökad sockerskatt men volymerna minskade", skriver Cloetta i kvartalsrapporten.
"Det finns ingen fullständig marknadsstatistik för lösviktsgodis men enligt våra egna uppskattningar minskade marknaden för lösviktsgodis på samtliga marknader under kvartalet på grund av det varma vädret, vilket påverkade köpbeteendet", fortsätter Cloetta.