Coop satsar 100 miljoner på nätet
Efter hemleveranserna på helgen som Fri Köpenskap kunde avslöja för en dryg vecka sedan. Nu kommer Coops största e-handelsatsning någonsin. 100 miljoner kronor satsas på en ny plattform för e-handeln, vilket Breakit var först med att avslöja. Allt ska vara klart under våren.
– Den plattform vi har i dag klarar inte av den snabba tillväxten på nätet. Vi har kraftigt ökat volymerna, säger presschefen Tobias Rydergren till Fri Köpenskap.
Satsningen blir betydligt dyrare än kedjans centrala plocklager, eller så kallade darkstore, i Kungens Kurva. Som jämförelse ligger prislappen på formatomställningarna för Coops 665 butiker på drygt en miljard, spritt över en treårsperiod.
– Det här är en mycket, mycket stor satsning på vår e-handel. Den kommer inte att synas så mycket visuellt för kunderna. Däremot kommer hela systemet att bli snabbare och bättre, vilket också innebär en bättre upplevelse för kunderna.
Satsningen ska också underlätta för framtida grepp.
– Vi kommer att ha helt andra möjligheter att koppla på nya funktioner på e-handeln. Saker som inte varit möjliga med den gamla plattformen.
Just nu växer Coop i takt med marknaden på nätet. Med den nya plattformen är tanken att öka takten och växa snabbare än marknaden.
– Alla kedjor satsar på e-handel och även Coop har en tydlig tillväxtstrategi där vår ambition att ta tillbaka marknadsandelar gäller även på nätet. Det här blir ett viktigt steg i den utvecklingen.