”Prissättningen är ganska random”
Unik statistik från prisjämförelsesajten Matspar som täcker in alla Ica-butiker i Stockholmsområdet visar att fördelningen mellan de olika Ica-profilerna som får deras affärer på nätet skiljer sig betydligt jämfört med försäljningen i fysisk butik.
- Kvantum: 50 procent.
- Supermarket: 26.
- Nära: 18.
- Maxi: 6.
De spretande siffrorna har att göra med den centrala e-handelsmodellen där handlaren prenumererar på tjänsten från Ica Sverige, menar Behrang Ehteshamy, medgrundare av Matspar.
– Eftersom handlaren sätter sina egna priser blir prissättningen ganska random. Vissa prissätter baserat på sina fysiska butiker, vissa med fokus på att vinna kassar och vissa överprissätter för att medvetet inte vinna affärer på nätet, säger han till Fri Köpenskap.
Och faktumet innebär stora utmaningar för Icas e-handel i framtiden, menar Behrang Ehteshamy.
– På grund av deras modell kan Icagruppen inte ta fram en gemensam nätstrategi. Om man ser till helheten har man bästa positionen att bli lika dominanta på nätet. Med sin logistik- och e-handelssatsning med Ocado har man utöver kompetens köpt sig tid, vilket sätter konkurrenterna i jagande position.
Men logistik-kedjan kommer inte att bli avgörande utan snarare en hygienfaktor – tror han.
– Den som kan leverera bästa sajten, den som kan inspirera, den som kan erbjuda en shoppingupplevelse som motsvarar själva konsumtionsupplevelsen kommer vara den som vinner slaget om internet. Icas nuvarande modell gör det svårt att konkurrera om att ta den positionen då handlarna inte kommer kunna samarbeta. Där sitter en aktör som Coop eller Mat.se som kan agera lite mer självständigt mycket bättre rustat inför framtiden.