23948sdkhjf

Efter stormen mot Coop – rörde sig om 20 konton

Det som medialt beskrivits som hackerattacker mot Coop rörde sig i själva verket om 20-30 enskilda konton av 3,5 miljoner. Dessutom har kedjan inget ansvar i de läckta inloggningsuppgifterna.

Ett antal kunder har fått påhälsning på sina kundkonton hos Coop. Bonuspoäng har lösts in och skickats iväg.

– Det är alltså privatpersoner som har fått sina inloggningsuppgifter kapade på andra ställen. Troligen via någon form av register, men inte hos oss. Det kanske har med exempelvis Facebook-läckaget att göra, men vi vet inte säkert, säger Tobias Rydergren till Fri Köpenskap.

Men att Coop skulle vägra betala tillbaka poängen är fullkomlig nonsens, menar de.

– Det handlar bara om att man måste göra en polisanmälan. Vi kan ju naturligtvis inte bara dela ut poäng utan att man visar att det rör sig om bedrägeri. Då skulle vem som helst kunna hävda att de har blivit lurade.

Att kedjan betalar tillbaka poängen till de drabbade är en självklarhet, menar han.

– Man har samlat på sig de här poängen för att man är en trogen kund hos Coop. Vi har ingenting att vinna på att snåla in där. Tvärtom, konstaterar Tobias Rydergren.

Funktionen som bedragarna använt har varit tänkt för stamkunder att kunna skänka gåvor till nära och kära.

– Poängen kan man växla in mot olika saker som till exempel biobiljetter eller presentkort. För att kunna ge bort en gåva har man kunnat skicka presentkortet till en annan mejl än sin egen. Det är den funktionen som bedragarna har använt sig av.

För att förhindra liknande problem i framtiden är funktionen nu bortplockad, och kedjan överväger säkrare inloggning i form av exempelvis bank-id.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11