Lågprisraketen öppnar 34 nya butiker
Lågprisraketen Dollarstore ska in och slåss med både näbbar och klor. Efter Halloween-pop-up-butiken i centrala Stockholm släpps nästa stora nyhet.
– Vi kommer att öppna fyra butiker samma dag den 22 november. Mjölby, Kristinehamn, Växjö och Enköping rör det sig om, säger vd Bent Holm till Fri Köpenskap.
Han lämnade som vd på Netto Sverige i mars 2017. Varför han slutade där vill han inte kommentera.
– Däremot trivs jag väldigt bra på Dollarstore, det känns som att jag har kommit hem, säger han.
Efter butiksöppningarna i november tar Bent Holm en paus i etableringen och lägger fokus på julhandeln. Men under våren är det åter full gas framåt utan några blickar i backspegeln. Tillsammans med grundaren Peter Ahlberg tar han sig an en kraftig expansionstakt på 30 butiker under 2019.
– Vi har 75 butiker i dag så det blir en butikstillväxt på runt 40 procent på ett år. Inte så dåligt men den våta drömmen vore att öppna 10 butiker på en dag, säger Peter Ahlberg och skrattar.
Han tittar ut i Stockholmskvällen och slår ut med armarna.
– Ringa in den här staden.
Dollarstore låter sig dock inte definieras av särskilda geografiska lägen. Stockholm må vara intressant men kedjan har butiker från Gällivare i norr till Trelleborg i söder.
– Vi fokuserar inte på något specifikt ställe eller stirrar oss blinda på städer. Vi letar lägen där vi ser en försäljningspotential och där vi får en bra deal. Även köpcentrum är intressanta om lokalen är tillräckligt stor och hyran är rätt, säger Bent Holm.
3 000 kvadratmeter säljyta och uppåt är målet.
– Vi är hyfsat flexibla men det är någonstans där som vårt koncept är som starkast. Vi har många spännande och roliga produkter så man vill kunna ha ett ordentligt kundvarv där man kan gå runt och kolla.
Sortimentet är en annan intressant faktor. Den största delen av inköpen kategoriseras säsong och klippvaror. Mycket av arbetet sker under de gemensamma resorna till Kina där stora beställningar läggs. Butikerna har ungefär 11 000 varor i sortimentet men endast 4 000 är fasta.
– Bara i år har vi 6 000 nya varor i sortimentet. Allt handlar om att hitta coola produkter där vi får en bra deal, säger Peter Ahlberg.
Och varor besläktade med dagligvaruhandeln går starkt framåt i sortimentet.
– Det mesta växer egentligen starkt men läsk och snacks är produktkategorier som går snabbt framåt. Även partysegmentet och prylar till hemmet är storsäljare. Dessa saker intresserar ju även dagligvaruhandeln men vi stirrar oss inte blind på konkurrens. Vi fokuserar på vårt, säger Bent Holm.