Dagligvaruhandeln starkast bland kedjorna
Nya butikskoncept, satsningar på lager och logistik och justeringar i butiksnätet är huvudbry för aktörerna inom dagligvaruhandeln.
Dagligvaruhandeln är just nu inne i ett skede av butiksnätsplanering och expansion, att implementera och lansera nya butikskoncept, göra satsningar på e-handel och lager och logistik. Därtill kommer pågående branschglidning och uppköp och konsolidering med mindre uppstickare och e-handelsföretag.
Det framkom när HUI Research presenterade den så kallade BUN-rapporten i veckan. Rapporten bygger 80 bolags kvartals- och årsrapporter varav 12 bolag inom dagligvaruhandeln ingår.
Samtliga av bolagen inom dagligvaruhandeln hade en positiv omsättningsutveckling i fjol.
Centralt för många aktörer inom dagligvaruhandeln är att de tittar över butiksnätet och både öppnar och stänger butiker men antalet butiker är i de närmaste oförändrat.
Under perioden januari till juli har dagligvaruhandeln har haft en positiv tillväxt om 3,5 procent vilket är betydligt högre än sällanköpshandelns tillväxt som landar på 1,9 procent.
14 företag står för hälften av omsättningen i detaljhandeln och där toppas listan av Ica, Coop och Axfood med tillsammans 28 procent av detaljhandelskakan. Med bland de 14 finns även Bergendahls, Lidl och Axstores.
Just Lidl beskrivs som en av tillväxtraketerna i rapporten med en tillväxtökning om 11 procent i fjol.
Det gäller även när HUI Research tittat på likviditeten och soliditeten hos BUN-bolagen.
56 procent av bolagen inom dagligvaruhandeln hade förbättrad kassalikviditet och 44 procent hade förbättrad soliditet i fjol.