E-handelsgrossist tar upp kampen om kylt och fryst
Frysta varor är först ut när Out of Home lanserar rikstäckande kyl- och fryssortiment. "Jag tror att det finns plats för en fjärde grossist", säger marknadschef Jacob Hillestad.
Efter att under våren ha testat fryskedjan med glass från Vitamin Well tar man nu steget till att lansera ett fullsortiment som inkluderar kyl- och frysvaror.
– Vi blir helt enkelt en ny rikstäckande restauranggrossist på en marknad som idag domineras av ett fåtal stora aktörer, säger Jacob Hillestad, marknadschef för Out of Home.
Till en början lanserar Out of Home ett sortiment med produkter från cirka tio leverantörer, som omfattar bland andra Guldfågeln, Feldts fisk och Findus. Samtidigt är företaget i förhandlingar med ytterligare cirka 20 leverantörer som kommer att presenteras under hösten.
– Vi har försökt få ett starkt varumärke per produktgrupp – ett vardera inom fisk, fågel, kött, frukt och grönt, chark samt mjölk och mejeri. Inom en till två månader kommer vi att kunna leverera allt som behövs. Sen kanske det inte är exakt det varumärke du vill ha, men det kommer att breddas inom varje produktgrupp. Med detta öppnar vi upp för hundratals nya leverantörer att kunna nå ut till slutkund, säger Jacob Hillestad till Food Supply.
Det är första veckan för satsningen och premiären är redan avklarad – en kund som beskrivs som en "stor kedjekund" har redan börjat handla frysta varor. Hittills har alltså redan några pall gått iväg med Bring, som sköter leveranserna av kylt och fryst.
Har ni någon prognos för hur satsningen kommer att gå?
– Det är väldigt svårt att säga, men vi räknar med att varje enskild kund kan beställa minst dubbelt så mycket, nu när vi lägger till kyl- och frysvaror, säger Jacob Hillestad till Food Supply.
I dagsläget har Out of Home endast sju heltidsanställda, och har ökat med en per år sedan starten. Jacob Hillestad ser inte att man behöver anställa fler i samband med satsningen, även om bolaget tillfälligt tagit in flera personer för att skriva produkttexter inför kyl- och fryslanseringen.
– Det är fördelen med e-handel – vi kan använda skalan på ett helt annat sätt. Vi skulle kunna få in tusen kunder imorgon, och det hade inte varit något problem med den befintliga personalstyrkan. Vi är inte beroende att öka personalen baserat på antal kunder, utan det handlar mer om att underhålla sortimentet i takt med att det blir större, säger han.
Ni kommer in på en marknad med tre riktigt stora spelare i Martin och Servera, Svensk Cater och Menigo. Hur ser du på den konkurrensen?
– Vi har inte varit så oroliga för det, kunderna verkar hitta in till oss ändå. Jag tror att det finns plats för en fjärde grossist, som jobbar på det sättet som vi gör – med starka varumärken och små logistikpåslag. Vi jobbar väldigt tätt med leverantörernas säljkårer eftersom vi inte har några egna säljkårer. Vi får faktiskt många nya kunder genom dem när de berättar hos vilka grossister de finns hos, säger Jacob Hillestad, och fortsätter:
– Vi har gjort det vi känner är rätt från en e-handelssynpunkt. Vi bygger ett bra sortiment, skriver bra produkttexter och har bra bilder och presenterar det på ett smart sätt. Vi får en hel del kunder från folk som bara googlar på olika produkter. Den typen av SEO-driven försäljning tror jag kommer att öka mer och mer, särskilt när inköparen blir yngre.
Vad gäller målen framöver vill Out of Home hålla sig till den tillväxtplan som företaget lade vid starten – där har man målet att dubbla varje år. Mer än så är inte planerat efter satsningen, utan planen kommer fortsatt att vara största fokus.
– Den har vi följt ganska exakt. Vi vill heller inte växa med för stora förluster, utan på ett säkert och bra sätt. Vårt mål för nästa år är bland annat att göra svarta siffror för första gången, och samtidigt öka omsättningen rejält, säger Jacob Hillestad.