Nätmaten upp: ”Betydligt mindre än väntat”
Enligt dagens e-handelsbarometer ökar livsmedel på nätet med 28 procent jämfört med fjolåret. Men det är mindre än vad branschen trodde för ett år sedan, menar Behrang Ehteshamy, medgrundare av prisjämförelsesajten Matspar.
– Tidigare trodde branschen att årets ökningar skulle ligga på mellan 40 och 50 procent så branschen har förberett sig för betydligt större ökningar, säger han till Fri Köpenskap.
Kedjorna står inför flera omställningsutmaningar, men om utvecklingen fortsätter i måttlig takt ser han ingen anledning att vara orolig.
– Allt beror på hur snabbt den ökar men volymerna behöver nog upp i omkring 7-10 procent av omsättningen inom tre till fyra år för att det på allvar ska bli några större logistikbekymmer.
Kedjorna rustar och rustar långsiktigt.
– Det är ganska dyrt att investera och ju mer volymerna ökar desto bättre blir marginalen för hemleveranser, så jag tror att branschen bara välkomnar en snabbare utveckling framöver.
Läs om vad den senaste e-barometern visade här: