23948sdkhjf

Nu är även Ikea handlare

Ikea har blivit en del av Svensk Dagligvaruhandel.

I maj fick de stora, renodlade, dagligvaruaktörerna i Svensk Dagligvaruhandel sällskap av möbeljätten Ikeas egna matdivision Ikea Food. Vilken roll spelar, och kommer de att spela, på den svenska dagligvaruscenen?

– Ikea Foods livsmedelsförsäljning har vuxit och det finns stora skillnader på att sälja livsmedel och att sälja möbler. Livsmedelssäkerhetsfrågorna är nog mest i fokus, det är så viktigt att kunna följa alla standarder och att det finns mycket lagstiftningar som vi gemensamt kan förhålla oss till och implementera på bästa sätt, säger säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Det är Ikea Food Services, som står för kedjans globala matsortiment men det är Ikea Sverige som står för själva distributionen och utvecklandet av verksamheten i Sverige samt det nationella sortimentet, vilket gör att det är svårt att få en överblick för hur stor Ikeas försäljning av dagligvaror i dagsläget är.

– Vi är sparsamma med försäljningssiffror på detaljnivå men det vi kan säga är att den största delen av vår försäljning sker inom restaurang och bistro. Vi är måna om att restaurangbesöket ska bidra till upplevelsen när våra kunder ska handla heminredning på Ikea men vi har också väldigt många som kommer bara för matens skull, säger Anna Pilkrona Godden, kommunikationsansvarig på Ikea Sverige.

Även om det är restaurang och fika som driver Ikeas matavdelning så har hela matsektionen ökat med tiden och nu var tiden inne att gå med i Svensk Dagligvaruhandel.

– De vill öka sitt fokus på mat och då inte bara på restaurang utan även butiksdelen, säger Karin Brynell och fortsätter:

– De är ju små i butiksdelen, särskilt i Sverige men samma krav gäller oavsett om man är stor eller liten och från vårt perspektiv tycker vi det är intressant med en internationell aktör som förhåller sig till många olika marknader medan våra medlemsföretag i huvudsak är svenska, förutom Lidl.

Ikea har i dagsläget inget allomfattande sortiment för dagligvaror men har istället bland annat jobbat aktivt med att integrera sitt sortiment bland resten av sitt utbud som till exempel köksavdelningen. Men Ikea kommer inte inom den närmaste tiden att bli en konkurrent till Ica dit kunderna åker för att storshoppa.

– Det finns inga planer för det nu nej, men vi vill gärna vara ett bra komplement där kunderna kan ta med sig god mat hem till ett bra pris och därmed underlätta i vardagen, säger Anna Pilkrona Godden.

Ikea skiljer sig åt från tidigare medlemmar i Svensk Dagligvaruhandel då de inte är renodlade dagligvaruaktörer och det finns inget som säger att de kommer att bli de sista.

– De som säljer mycket dagligvaror som inte är med men som är potentiella framtida medlemmar är företag som Rusta, ÖoB eller servicehandeln men de säljer heller inte så mycket färskvaror. Men det finns säkert andra skulle kunna bli medlemmar och för vår del så är det bara välkommet att få med oss fler som har samma inriktning och krav på sig, säger Karin Brynell.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095