23948sdkhjf

Unik statistik: Prismedvetna nätkunder handlar hos Coop

Men landskapet håller på att ritas om efter lanseringen av Icas darkstore.

Prisjämförelsesajten Matspar, som fungerar som Pricerunner fast i dagligvaruhandeln, har tillsammans med Fri Köpenskap mätt vilka kedjor som deras kunder väljer att handla maten hos på nätet. Coop dominerar med 45 procent.

De har verkligen gasat med marknadsföring under slutet av juli och framförallt under augusti vilket har märkts. Mellan januari och mars låg deras andel på 36 procent, säger Behrang Ehteshamy, ordförande och medgrundare på Matspar till Fri Köpenskap.

Icas siffror skulle troligen vara lite högre om alla butiker vore anslutna – men lejonparten av e-handeln sköts i de stora städerna och där är täckningen god. 40 Ica-butiker är till exempel anslutna i Stockholmsområdet. Totalt attraherar Ica-blocket 28,4 procent av Matspars prismedvetna kunder.

Det är väldigt spännande och anmärkningsvärt hur Icas darkstore har slagit ut och gjort dem mer konkurrenskraftiga prismässigt. Landskapet har ritats om sedan dess, säger Behrang Ehteshamy.

Men kedjans e-handelsmodell är också förknippat med utmaningar, menar Omid Ghanbari, som också är medgrundare i Matspar. Alla enskilda handlare väljer sina egna priser och prisspannet blir brett.

Det är inte ovanligt att det kan skilja så mycket som 35 till 40 procent mellan olika Ica-butiker på enskilda varor, och vikten av pristransparens ökar ju mer näthandeln växer.

Här handlade Matspars 1 600 prismedvetna kunder juni-augusti i procent.

  • Coop: 45%
  • Mat.se: 9,7%
  • Mathem: 8,47%
  • Ica Nära: 5,7%
  • Ica Supermarket: 6,6%
  • Ica Kvantum: 6,1%
  • Ica Maxi: 10%
  • Ica totalt: 28,4%
  • Willys: 4,1%
  • Hemköp: 4%
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125