Hon vill förpacka hållbart
– För oss som ekologiska odlare är det viktigt att öka andelen miljövänlig förpackningar.
I växthusen hos familjeägda Svegro på Färingsö utanför Stockholm har örter och sallat odlats sedan 1960-talet. När Helena Olin, marknadschef och produktutvecklare, började för fyra år sedan startade ett långsiktigt arbete med att succesivt ta fram mer säljande förpackningar med inriktning på hållbarhet och svenskt ursprung för hela sortimentet.
– Det är en lång process att få en förpackningen till produktion och att fungera i butik. Nu i sommar lanserades vår första örtserie med pappomslag i stället för plast i ett antal butiker i Stockholmsområdet. De har tagits emot väl. Ett viktigt strategisk steg för oss och den fortsatta utvecklingen för öka andelen miljövänliga förpackningar.
Varumärkesarbetet har också tagit fart sedan hon kom till Svegro och konsumenterna känner till varumärket i mycket högre grad än tidigare. Där har förpackning och design spelat en betydande roll.
I år görs dessutom ett omfattande omtag på potatissortimentet som lagras och packas i Skänninge med råvara från svenska odlare landet runt. Nästan samtliga förpackningar byts till återvinningsbart papper i stället för plast.
– Utvecklingen känns självklar då papper som material är bättre både för potatisens kvalitet och miljön. Idag erbjuder marknaden mest potatis i plastförpackningar och konsumenten har till viss del vant sig i att kunna se produkten. Men vi tänker tvärtom. Fler och fler blir medvetna både gällande miljön och produktkvalitet så vi är trygga med att konsumenten kommer att välja våra nya förpackningar.
Helena blickar framåt och anser att den största utmaningen i framtiden är att hitta hållbara alternativ till plasten samt att minska matsvinnet.
– På fem till tio års sikt hoppas jag att vi har fler prisvärda miljövänliga alternativ samt färre och smartare ytterförpackningar. Precis som andra länder i Europa kommer vi troligtvis se förbud mot vissa plastmaterial.
– Jag tror också att vi i kommer att ha en ökad andel produkter med svenskt ursprung och mer produkter utifrån säsong i butiken, framför allt inom färskvaror, tror Helena Olin.
Vad kan butiken göra?
– Butiken har en väldigt viktigt roll i att skapa valmöjlighet och hjälpa konsumenten att hitta genom att lyfta fram och aktivera dessa produkter som ofta i dag är dyrare. Butiken behöver också mod och uthållighet att satsa på nya produkter med dessa mervärden.
– Jag tror att de butiker som lyckas med detta är framtidens vinnare, säger hon.
Vad är mest spännande nu?
–Förutom miljövänliga förpackningsalternativ – hur vi kan minska matsvinnet, e-handelsutvecklingen och framfarten av vegetariska och veganska produkter. Vi följer framtidstrender och inspireras av andra branscher och tar del av utländska marknader löpande för att ligga i framkant och vara nytänkande i vår utveckling. Det är en spännande resa vi påbörjat, säger Helena Olin.
SIW KEJONEN
Helena OlinAktuell: Utvecklat nya hållbara och säljande förpackningar till Svegros produkter. Familj: 3 barn, mamma, 3 syskon och deras familjer. Fritidsintressen: Trädgård, tennis och uteaktiviteter. Ålder: 53 år. Favoriträtt: Lamm, vilt, grönt och potatis i alla dess former. Roligaste sysslan i produktutvecklingen: Att skapa och följa en idé till färdig produkt. Favoritprodukt: Finbladig svartkål och Amandine potatis. Bästa exponeringsknepet: Väl utvald placering med tydlig erbjudande och en engagerad butikspersonal. Vill bjuda på middag: Någon som tycker om att njuta och uppskatta goda smakkombinationer. Bästa tid på året i butik: Skördetiden på hösten med stort urval av svenska råvaror. |
Artikeln är en del av vårt tema Mötet.