Fakturan kan ersätta kontanterna vid köp i butik
Att betalningsalternativen är många är ingen överraskning för dagens handlare. Inte heller bland deras kunder, som förväntar sig att just deras önskade sätt att betala ska fungera – kort, kontant, kontaktlöst, Swish eller faktura. Vi genomförde nyligen en undersökning bland både handlare och konsumenter som tydligt visar att kort-, faktura- och direktbetalningar är de mest populära betalsätten vid handel på nätet. Men också att 17 procent skulle handla oftare i fysisk butik om de enkelt kunde betala mot faktura. Enkelheten handlar då om att det finns en förenklad kreditprövning på plats samt att köpet kan genomföras via en vanlig betalterminal, som ett kortköp.
Som handlare kan man i dag erbjuda ett enkelt och billigt sätt för sina kunder att betala mot faktura i fysisk butik. Möjligheten finns att kunna återta en del av kundströmmarna till sin fysiska butik igen och öka merförsäljningen och intäkterna den vägen. Fakturalösningar i butik kan driva trafik till butiker och öka försäljningen.
Samtidigt brottas man som handlare också med att öka intäkterna och reducera kostnaderna, även för betallösningarna. Det ställer förstås höga krav på såväl handlarna som leverantörerna av tekniken bakom betalningslösningarna. Nya betallösningar ska inte skapa hinder för varken tillväxt, kundservice eller innebära inlåsningseffekter för ny teknikinnovation.
Det låter motsägelsefullt, men allt detta är faktiskt möjligt. Framgångsfaktorerna ligger i att kunna integrera de olika aspekterna kring betalningar, till exempel genom att betalterminalen:
- kan uppdateras till att hantera flera typer av betalningar och lojalitetsprogram. Det förenklar anpassningen av kassan i takt med att konsumentbehoven förändras.
- kan integreras med olika kampanjer, lagerhantering och annan backoffice-verksamhet.
- kan fjärrövervakas, felsökas och uppdateras via molnet
- kan säkerställa snabbare och säkra transaktioner med avancerad kryptering och tokenisering för att skydda känsliga betalningsdata. För handlare som har försäljning både via nätet och fysiska butiker, ska de olika transaktionerna kunna hanteras via en betalningsväxel.
Genom att sammanföra alla dessa aspekter till en enda, lättanvänd lösning blir det enklare för enskilda handlare att kunna hantera alla aspekter av sin verksamhet idag och ändå vara redo för framtidens möjligheter.
Som handlare utgör betalningsfunktionerna inte en del av kärnverksamheten. Den ska bara fungera. Handlarna ska kunna släppa den delen och istället kunna fokusera på verksamhetens tillväxt och bygga upp varaktiga relationer med sina kunder.
Morgan Sellén, vd
Verifone Sverige
Artikeln är en del av vårt tema Debatt.