Lidl slår tillbaka: "Har genomfört åtgärderna"
Lidl har fått ett vitesföreläggande av Arbetsmijöverket efter rapporter om stress, för stor arbetsbörda och sjukskrivningar i butiken i Löddeköpinge.
– Vi tar frågan på största allvar och har jobbat hårt för att hjälpa medarbetare i butiken sedan vi fick reda på situationen. Så fort situationen i Löddeköpinge, i november 2017, kom till vår kännedom, agerade vi direkt för att hjälpa medarbetarna och initierade ett åtgärdsprogram. Sedan dess har vi arbetat för att lösa situationen genom dialog och snabb implementering av ett antal åtgärder, säger Petra Witehead, press- och pr-ansvarig på Lidl, till Dagens Handel.
Om nuläget i butiken:
– Nuläget är att medarbetare, chefer och fackombud idag vittnar om positiv stämning, vi följer regelbundet butiken så att relationer och arbetsbelastning fungerar bra. Detta är för oss självklara frågor som vi ständigt utvecklar och arbetar med i samtliga våra butiker.
Lidl har till den 5 oktober att åtgärda de problem som Arbetsmiljöverket anser kvarstår, annars väntar böter på 80 000 kronor. Kedjan delar inte Arbetsmiljöverkets bild om fortsatta missförhållanden.
– Det är tråkigt att vitesföreläggandet lämnats in av Arbetsmiljöverket eftersom vi genomfört de åtgärder som påtalats. Situationen har hanterats sedan november 2017 men vi fortsätter självklart dialogen och arbetet, säger Petra Whitehead.