Nu tar Axfood upp kampen mot Apotea
Nätapoteken får konkurrens av en ny aktör. Under tisdagen lanseras Apohem, som har högtflygande ambitioner.
– Apohems vision är att bli Sveriges ledande nätapotek. Med låga priser, snabba trygga leveranser och snart även försäljning av receptbelagda läkemedel lägger vi grunden för att utveckla en unik kundupplevelse tillsammans med Axfood, säger Henrik Patzer, vd för Apohem.
De står bakom
Bakom Apohem står Axfood, Axel Johnsons investeringsbolag Novax och e-handelsentrepenörerna bakom Lenson. Det lanseras inledningsvis som ett egenvårdsapotek, där man via apohem.se kan beställa receptfria läkemedel och handelsvaror. Men man vill också kunna erbjuda försäljning av receptbelagda läkemedel framgent.
– Vi har lämnat in en ansökan om att bedriva öppenvårdsapotek och vår ambition är att kunna erbjuda våra kunder receptbelagda läkemedel innan året är slut, säger Henrik Patzer.
Utökar sortimentet
Sortimentet består av runt 4 000 artiklar och 500 varumärken och kommer att utökas under sommaren och hösten.