23948sdkhjf

Sport och snacks sommarens kombo

Så förbereder sig chipstillverkaren inför VM.

Butikerna har laddat upp med kampanjer från leverantörerna inför sommarens fotbollsfest. På Estrella har man tagit det ett steg längre och undersökt 800 konsumenters planerade inköp inför världsmästerskapet i sommar.

Enligt marknadschef Sofi Randen på Estrella, är butikskampanjerna väldigt viktiga för försäljningen.

– Vi äter mer snacks när det är viktiga matcher. Det är fler som tittar när Sverige spelar och ju längre Sverige stannar i spelet desto fler som tittar och fler som äter snacks. Men även om Sverige inte spelar kan vi konstatera att snacksförsäljningen går upp under VM.

Vilka köper mest snacks under fotbolls-VM?

–Yngre män köper mest.

Så snacksar vi i Sverige
Av männen köper cirka 25 procent snacks och dricka jämfört med kvinnorna där cirka 18 procent uppger att de köper snacks och dricka. Det är främst de yngre mellan 18-29 år som driver snacksinköpen med 35 procent, därefter 30-44åringarna med 25 procent. Endast 7 procent av 60-75 åringarna planerar att köpa snacks. Flitigaste snacksköparna finns i mellersta Norrland med 30 procent tätt följt av övre Norrlands 29 procent. Minst snacks köps i Stockholm 18 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094