Dagligvaror växer mest på nätet
E-handeln i Sverige ökade med 17 procent under årets första kvartal jämfört med samma period förra året, det framgår av E-barometern som Postnord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research..
Tillväxtsiffran beskrivs som hög men det kan delvis bero på att 2017 var ett år med historiskt låg tillväxt.
Mest växte livsmedelshandeln som ökade med 30 procent, det är dock från en blygsam position i jämförelse med andra mer utvecklade branscher, endast 2 procent av all handel med livsmedel sker på nätet. Förutom livsmedel ökade även sporthandeln samt möbler och heminredning mest.
– E-handeln blir en allt mer naturlig del av vår vardag där jakten på tid blir allt viktigare. Förflyttningen av konsumtion från fysiska butiker till e-handel fortsätter, men det blir än viktigare att förstå hela kundresan och de olika kanalernas roll och syfte i köpprocessen, säger Postnord Sveriges detaljhandelsanalytiker Carin Blom.
Totalt omsatte näthandeln i fjol 67 miljarder kronor, medan svenskarnas e-handelskonsumtion från utlandet omsatte 13 miljarder kronor.