23948sdkhjf

Av vilken anledning ska kunderna besöka din butik?

Lennart Jönsson om hur just din butik uppfattas av kunderna.

Skapa tillräcklig inspiration som tillfredsställer kundernas behov av förnyelse. Många kunder som kommer in i din butik vet inte vad de skall äta till middag samma kväll. Det är ju då naturligt att om jag som kund har möjlighet att välja butik, väljer jag den som på bästa sätt kan hjälpa mig hitta en lösning.

Konkurrens är bra och stimulerar den tillväxt vi alla strävar efter. Men är du säker på att du med din butik maximerar kundnyttan mer än dina konkurrenter. Sättet att skapa inspiration är egentligen inte så svårt men långt ifrån alla butiker har det som fokus.

Om du tar ett ”kundvarv” i din egen butik, erbjuder du då den inspiration som krävs? I våra butiksbesök kan vi konstatera att många väljer att ”stapla” varor än att ta ett steg tillbaka och titta på sin butik utifrån en kundsperspektiv.

Tänk dig din butik som en scen där en förväntansfull publik dvs. dina kunder är på väg till för att få den maximala ”köpupplevelsen”. Vad är det då som inspirerarar en kund? Listan kan göras lång och detaljerad och det som de flesta butiker arbetar med att säkerställa sortimentsbredd, sortimentsdjup, priser och kampanjerbjudande. Dessa delar är relativt konkurrensneutrala.

Där du kan göra skillnad är att förbättra personalens sätt att ta emot ”gästerna”, personalens kompetens, rent och snyggt och den servicenivå du valt att visa för att uppnå en extraordinär upplevelse. Kunder som trivs spenderar mer pengar och köper mer marginalstarka produkter. Levererar din butik den upplevelsen?

Sålunda kan du föreställa dig att din butik skall erbjuda en föreställning som får kunderna att applådera.

  • Har du tydliga affischer om föreställningen, aktörerna och innehållet dvs. varuerbjudanden?
  • Är foajén (entrén) inbjudande med rena kundkorgar och vagnar och finns det scanners tillgängliga?
  • Finns toaletter lätt tillgängliga och städade?
  • Är personalen tränade att välkomna och hjälpa publiken (kunderna) om de inte hittar sina platser (de varor de söker)?
  • Kan personalen tillräckligt mycket om showen (produkterna)?
  • Finns det behövlig rekvisita (väl påfyllda hyllor)?
  • När showen är över (inköpsrundan), är det då framkomligheten till garderoberna (kassan/utcheckningen) och bemanningen tillräcklig för att undgå köer?
     Är publiken (kunderna) sugna på att komma till nästa föreställning?

Lennart Jönsson är grundare och styrelseordförande för Gordios Consulting.

Artikeln är en del av vårt tema Krönika.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094