23948sdkhjf

Hur vi handlar mat online

Fri Köpenskaps krönikör, Rickard Danielsson, grundare och styrelseordförande på Retail Academics om den digitala förvandlingen.

Detaljhandelns digitala transformation fascinerar mig. Det skrivs om detta och man kan tycka att mycket redan har hänt. Men det mesta är än så länge skriverier i media. Sett ur ett längre perspektiv har nästan ingenting hänt. Dagligvaruhandeln är dessutom sen i denna process i förhållande till sällanköpshandeln. Oavsett kommer handeln och dess förutsättningar att förändras mer de nästkommande tio åren än vad vi upplevt senaste hundra åren.

Något som intresserar mig i denna stora omvandling är hur det kommer nya moderna uppstickare och tar plats. Extra spännande är hur detta kommer att ske på bekostnad av de stora hemmablinda spelarna som sitter fast i gamla tillvägagångssätt. Om Toys'R'Us kan gå i konkurs kan stora väletablerade butiker och leverantörer inom svensk dagligvaruhandel också göra det. Konkurrensen från Amazon påskyndar bara processen. Om er verksamhet finansieras av att sälja kolonialvaror och ni fortfarande är frågande till hur man driver försäljning online ligger ni i riskzonen, tror jag.

Därmed har jag äran att kanske hjälpa er lite på traven. Retail Academics har gjort en av världen största studier med Eye-tracking, intervjuer och kvittodata som förklarar hur vi handlar mat online i Sverige. Nedan är några viktiga slutsatser från studien:

Enkelhet är det den främsta anledningen till varför konsumenter handlar online. Enkelheten är också den viktigaste egenskapen när de väljer artiklar online. Inköpen online tar i snitt ca 17 minuter att göra, alltså ungefär samma tid som att handla i fysisk butik. Det är dock bortsett från att ta sig till butiken och kånka på kassar.

Konsumenter tittar på och köper fler artiklar online än i fysisk butik. Online uppmärksammar de i snitt 180 artiklar och köper 20 artiklar. Detta kan jämföras med 44 artiklar respektive 12 artiklar i fysisk butik.

Planogrammet har stor betydelse även online. Liksom i fysisk butik är bästa placeringen där flest kunder fäster uppmärksamheten. Av naturliga själ tittar konsumenter online mest på de översta raderna som syns utan att behöva scrolla. Artiklar på rad 1-6 står för 3 av 4 artiklar som köps online.

Produktbilden är viktigare än förpackningsdesign. I fysisk butik är förpackningen viktig för att väcka uppmärksamhet och skapa rätt associationer. Online är det snarare produktbilden som är viktig. Bilden måste anpassas för att förpackningen ska väcka uppmärksamhet och rätt associationer.

Erbjudanden är viktiga för försäljningen online. Onlinebutikens samling av ”aktuella erbjudanden” är motsvarigheten till fysiska butikens gavelexponeringar. Det är säljplatsen som flest kunder tittar på och därmed de viktigaste exponeringarna att ha koll på för att driva försäljning.

Rickard Danielsson, grundare och styrelseordförande Retail Academics.

Artikeln är en del av vårt tema Krönika.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.14