Orklas resultat lägre än i fjol
Kall vinter och förlorat distributionsavtal några av orsakerna.
Vad gäller vinsten är den lägre än under första kvartalet förra året – resultatet före skatt hamnade på 886 miljoner norska kronor jämfört med 983 miljoner i samma period 2017.
Enligt Orklas vd och koncernchef Peter A. Ruzicka har man under perioden lyckats bibehålla en försäljningsökning i Finland, Baltikum och Centraleuropa, såväl som för Orkla Confectionery and snacks Sverige. Enligt koncernchefen ser man att det lägre resultatet beror på flera saker:
– Påskens tidpunkt innebar färre försäljningsdagar i de skandinaviska länderna, en kall vinter bidrog till lägre försäljning av glassingredienser och målningsredskap, och förlusten av Orkla Confectionery and snacks distributionsavtal med Wrigley har påverkat resultatet negativt, säger han i samband med rapportsläppet.
Distributionsavtalet med Wrigley avslutades vid årsskiftet, 30 år efter att det inletts. Det innebar att Wrigley själva tog över försäljningen av tuggummivarumärkena Hubba bubba och Extra i Norge.
Det justerade rörelseresultatet uppgick till 897 miljoner norska kronor jämfört med 900 miljoner samma period förra året.