Påspant – en succé
För ett år sedan påbörjade Hemköp Torsplan ett test med pant på plastpåsar, med löfte om en vidare utrullning av konceptet vid lyckat utfall. Och lyckat verkar det ha blivit då Hemköp nu väljer att införa pant på plastpåsar i ytterligare 17 butiker i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Norrköping.
I Torsplansbutiken har försäljningen minskat med drygt 10 procent, att jämföra med resterande 190 Hemköpsbutiker som minskat med drygt 7 procent.
– Med enkla medel har vi förenklat och ökat återvinningen av plast. Fantastiskt roligt att både kunder och medarbetare varit positiva så nu utökar vi panten till fler Hemköpsbutiker. Vi uppmuntrar de andra kedjorna att följa vårt spår, tillsammans kan vi minska konsumtionen av plastpåsar i handeln för att värna om miljön, säger Thomas Gäreskog, vd på Hemköp i en kommentar.
Plastpåsens pris höjs med 50 öre och för varje pantad påse får kunden 1 krona i pant. Hemköp har även ingått i ett samarbete med Naturskyddsföreningen där Hemköp, för varje påse som inte pantas, skänker 50 öre till föreningen.