Oväntat bra för Cloetta
Cloettas underliggande rörelseresultat, som steg överraskande under det första kvartalet och överträffade analytikerförväntningarna med hela 23 procent, stärktes av "försäljningstillväxt på många marknader, god kostnadskontroll och högre produktionsvolymer".
Det uppger vd Henri de Sauvage-Nolting i tisdagens kvartalsrapport.
Han aviserar vidare planer på prishöjningar som blivit nödvändiga på grund av kronförsvagningen. Detta kommer dock att ta viss tid.
Integrationen av Candyking utvecklas enligt vd:n i linje med plan, och under det andra kvartalet väntar integrering av de nordiska Candyking-enheterna i Cloettas affärssystem, "vilket leder till ökad effektivitet".
Den organiska försäljningsökningen i kvartalet, som uppgick till 1,1 procent, drev av Cloettas förpackade varumärken, som ökade med 2,4 procent. Lösgodiset minskade med 3,3 procent, främst på grund av Norge.