Så överlever du ”butiksdöden”
Vi kan dagligen läsa om att butiksdöden i Sverige och världen. Vad är det för butiksdöd vi talar om? Omvandling av våra köpmönster i detaljhandeln är inget nytt. Först kom bilen och gjorde oss mobila. Som ett resultat av bilen kom externlägena med de rikstäckande kedjorna och stora butikerna. Nu förflyttas delar av shoppingen till mobiltelefonen. Att kalla det vi nu ser ”butiksdöden” är överdrivet. Vi har alltid haft en utslagning av butiker vars affärsmodell har blivit ålderdomlig när kundens köpmönster förändrats.
De butiker som inte har någon tydlig position och strategi har alltid haft det svårt men kommer att få det allt svårare i dagens globala konkurrens. I många år har vi i butik blivit borskämda med låga räntor och en allt högre efterfråga. Affärsmodellen har varit enkel. Sätt upp en butik i ett köpcenter, fyll butiken med produkter och kunder kommer. Denna modell fungerar inte längre. Konkurrensen tvingar varje butik att verkligen ta ett 100 % kundperspektiv och anpassa sin butik till vad faktiskt kunden vill ha för produkter och hur hon vill köpa dessa. Nedan har jag satt ihop fem frågor du måste ställa dig för att testa hur konkurrenskraftig din butik är.
-
Är vårt sortiment skarpt? – Detta är nyckeln till varje butiks framgång. Har vi ett sortiment som är intressant för vår kundgrupp och som vi tjänar pengar på? Finns det någon unikitet som gör att det lönar sig att komma till oss? Överraskar vi våra kunder?
-
Är vår butik enkel att shoppa i? – Är det enkelt och kul att handla i vår butik. Är sortimentet överskådligt och tydligt?
-
Är det en upplevelse att handla i vår butik?– Vet vi vad våra kunder upplever som viktigt i vår butik? Är vi en dagligvarubutik är bl a enkelhet och måltidslösningar viktigt. Erbjuder vi denna upplevelse?
-
Är vårt kundbemötande av världsklass? Forskningen visar att ett bra kundbemötande ökar kundkorgens värde och skapar en fin atmosfär i butiken. Hur duktiga vi i butiken på detta? Kan vi bli bättre?
-
Är vi tillräckligt nyfikna på framtiden? Tar vi våra kunder för givet? Experimenterar vi tillräckligt? Vågar vi testa nya idéer? Hittar vi nya samarbeten med andra aktörer som våra kunder skulle uppskatta?
Samla ledningsgruppen i butiken och diskutera igenom frågeställningarna. Ni kommer då att få svaren på vad just din butik behöver göra för att överleva och blomstra i den digitaliserade världen. Den framtid som erbjuder så många nya möjligheter. Lycka till.
Martin Moström Strategisk rådgivare – Retail House
Artikeln är en del av vårt tema Krönika.