Kedjans självkörande el-lastbilar snart på vägarna
I oktober i fjol rapporterade Fri Köpenskap om att tyska livsmedelskedjan Lidl tecknat avtal med det svenska startup-företaget Einride om att använde deras helt nyutvecklade självkörande eldrivna lastbil ”T-Pod” för sina transporter.
Nu meddelar Einride via de tyska branschtidningen Profi-Werkstatt att deras T-Pod ska vara klar för serieproduktion i september i år.
Enligt Profi-Werkstatt är Einrides affärsidé inte att sälja sina självkörande el-lastbilar utan i stället att hyra ut fordonen till företag.
T-Pod kommer att ha en räckvidd på cirka 200 kilometer och laddstationer för lastbilen kommer därför att behöva anläggas längs lastbilens transportsträckor.
Just nu befinner sig Einride i ett skede då man tar in och söker mer riskkapital för att kunna fortsätta utvecklingsarbetet. Företaget Einride har vuxit från ett tiotal anställda i början på 2017 till cirka 25 anställda vid årsskiftet och räknar man in alla externa konsulter som är engagerade i bolagets verksamhet så omfattar Einride ett 70-tal personer.
I vinter har man också provkört T-Pod på testbanan Asta Zero utanför Borås. Lastbilen är till att börja med utvecklad för att köras via fjärrstyrning, men när lagstiftning som medger det är på plats så ska T-pod kunna köras helt autonomt.
När T-Pod börjar användas av Lidl så är företagets planer att lastbilen ska köra mellan deras centrallager i Halmstad och en eller flera platser i Göteborg. Einride har satt upp ett produktionsmål på 200 T-Pod fram till år 2020 och man har redan kunder till samtliga 200 lastbilar, meddelar Einrides vd till media.
Einrides vd Robert Falck jobbade tidigare som chef inom Volvo Lastvagnar och han menar att synsättet inom transportnäringen är delvis förlegat, och tar kritik mot T-Pods räckvidd som ett exempel.
– Räckvidden är sekundär. I grund och botten handlar det om att lösa den transport man är satt att göra, sade Robert Falck i en intervju i tidningen Ny Teknik nyligen.
I intervjun med Ny Teknik ger Robert Falck också en känga till Scanias chefsingenjör för elektromobilitet, Nils-Gunnar Vågstedt, som i en annan intervju med tidningen hånade Teslas ellastbil Semi, då han sa att Semi är ”bra för att transportera chipspåsar”:
– Beläggningsgraden i dagens lastbilar är 37 procent. Det är mycket luft som körs omkring. Diskussionen om att man behöver jättemotorer är ett uttryck för ett macho-perspektiv. Ska du köra 80-tonsbilar med grus behöver du en stor dieselmotor, men inte annars, säger Falck till Ny Teknik.