Vi rider på matsnacket
Mat är big business som aldrig förr. Alla vill exploatera möjligheterna, från att ta vara på branschglidningen till att skapa nya forum för att prata mat. För att prata mat är det hetaste vi kan göra just nu. Att vara matnörd är inne. Dietister och livsmedelstekniker och livsmedelshygienister som pratar tarmhälsa ansågs tidigare som lite småtråkiga, de är nu värsta stjärnorna.
Mat är förknippat med vårt utseende (att se bra ut är viktigare än god hälsa, men vi gömmer oss bakom hälsobegreppet), moral och politik. Visst, apelsinerna från Chile som bojkottades på 70-talet och rårisvänstern var också politik. Och mat har alltid signalerat klasstillhörighet och byggt familjegemenskap.
Men nu signalerar inte bara vår kosthållning vår identitet och moral och i förlängningen vår politiska hållning, skillnaden är att maten är en vattendelare i det offentliga rummet.
Är du köttätare på en raw foodrestaurang på Söder så känner du säkert av det.
Mat står som aldrig förr som spegel för både de egna värderingarna som samhällsvärderingarna.
Etik och moral sitter som klibbigt ris ihop med mat och hälsa.
Veganskt, ekologiskt, lchf, paleo, medelhavsdieten, småskaligt och lokalt – allt går att sälja i alla kanaler. Från bloggaren och tidningen till färdigmaten och restaurangen. Det är där pengarna finns – hos den ängsliga konsumenten. För Sverige är nog världens ängsligaste land med individer som försöker äta rätt. Vad det nu är.