Här lyckas Coop bäst av alla
Kedjan tar över tronen från Apoteket AB i den årliga undersökningen Sustainable Brand Index.
– Coop har under lång tid fokuserat på viktiga frågor inom klimatpåverkan som köttkonsumtion och vegetariska alternativ. Det är den enskilt mest bidragande orsaken till framgången, säger Erik Elvingsson Hedén, vd och grundare av Sustainable Brand Index.
Dagligvaruhandeln ligger av tradition högt i undersökningen och placerar sig i år som tvåa efter apoteksbranschen. Livsmedelsproducenterna hamnar på sjätte plats bland de 22 branscherna medan de snabbrörliga konsumentvarorna, FMCG, placerar sig sist i hållbarhetshänseende.
Bland dagligvarukedjorna faller i år City Gross tillbaka något och får återigen se sig passerade av Axfoods kedjor Hemköp och Willys. City Gross var en av förra årets vinnare, bland annat på grund av kedjans långsiktiga satsning på svenskt kött.
– Tidigare har de haft nytta av det, säger Erik Elvingsson Hedén.
Men trots att mätningen genomfördes innan City Gross uppmärksammade beslut att även sälja importerat kött, har kedjans hållbarhetsförtroende minskat.
Bland de nya varumärkena inom dagligvaruhandeln som är med i mätningen finns Axfood och flera e-handelsaktörer. Bäst av dem placerar sig Linas Matkasse, med en 54:e plats i totallistan.
Av lågprisaktörerna fortsätter Lidl sin långsamma och stadiga klättring och hoppar i år tio steg uppåt till 111:e plats på totallistan. Netto fortsätter att kämpa i botten, på 252:a plats bland de totalt 326 varumärken som ingår i undersökningen.
Det varumärke som tagit mest stryk i årets mätning är Saltå Kvarn, som faller från andra plats i totallistan till sjunde.
– De har uppenbarligen inte nått ut på samma sätt. Det är svårt när alla pratar om ekologiskt och hållbart, säger Erik Elvingsson Hedén.
Generellt sett ökar de rankingpoäng varumärkena får från år till år, vilket innebär att konkurrensen hårdnar. Rankingpoängen är den andel av de tillfrågade konsumenterna som gett varumärket något av de två högsta betygen på en femgradig skala.
Undersökningen visar också att hållbarhetsfrågor blir allt viktigare för konsumenternas köpbeslut. Andelen konsumenter som säger sig påverkas av miljöfrågor och sociala frågor har ökat från 68 procent 2014 till 73 procent i årets undersökning.
– Frågorna blir allt viktigare. Det visar också att det är robust och välgrundad undersökning vi gör, säger Erik Elvingsson Hedén.
Totalt har cirka 40 000 konsumenter i de nordiska länderna och Nederländerna intervjuats i årets undersökning.
Nytt för i år är att intervjuerna innehåller frågor om FN:s 17 globala hållbarhetsmål. Bland annat har deltagarna fått värdera vilka mål företagen inom dagligvaruhandeln bör prioritera. Högst på den listan hamnar mål 12, hållbar konsumtion och produktion, följt av mål 6, rent vatten och sanitet och mål 15, ekosystem och biologisk mångfald.
– Jämfört med tidigare år kan vi se en ökad förståelse bland befolkningen kring vad man konsumerar och vilken effekt det får, säger Erik Elvingsson Hedén.
Dagligvarubutiker | ||||
Placering 2018 | Företag/varumärke | Ranking 2018 | Placering 2017 | Ranking 2017 |
1 | Coop | 95% | 5 | 87% |
5 | Ica | 86% | 3 | 88% |
8 | Systembolaget | 77% | 8 | 80% |
36 | Hemköp | 53% | 41 | 48% |
39 | Willys | 52% | 40 | 50% |
49 | City Gross | 50% | 26 | 55% |
54 | Linas matkasse | 49% | ||
65 | Axfood | 47% | ||
103 | Mat.se | 38% | ||
114 | Mathem | 35% | ||
125 | Lidl | 34% | 111 | 31% |
156 | Middagsfrid | 30% | ||
260 | Netto | 21% | 252 | 17% |
Dagligvaruleverantörer | ||||
Placering 2018 | Företag/varumärke | Ranking 2018 | Placering 2017 | Ranking 2017 |
3 | Lantmännen | 92% | 6 | 85% |
7 | Saltå Kvarn | 77% | 2 | 89% |
10 | Gogreen | 76% | ||
12 | Kung Markatta | 75% | 9 | 76% |
16 | Skånemejerier | 73% | 16 | 72% |
18 | Arla | 70% | 19 | 68% |
20 | Norrmejerier | 66% | 20 | 68% |
29 | Kungsörnen | 57% | 24 | 59% |
31 | Axa | 56% | 23 | 59% |
32 | Loka | 55% | ||
40 | Arvid Nordquist | 52% | 58 | 43% |
41 | Wasabröd | 52% | 44 | 48% |
46 | Oatly | 51% | 38 | 50% |
48 | Ramlösa | 51% | ||
56 | Svenska Lantchips | 49% | ||
57 | Risenta | 48% | 37 | 51% |
59 | Polarbröd | 48% | 42 | 48% |
66 | Kronfågel | 47% | ||
68 | Zoégas | 46% | 55 | 44% |
69 | Valio | 46% | 64 | 43% |
74 | Pågen | 45% | 50 | 45% |
82 | Findus | 42% | 90 | 36% |
84 | Löfbergs | 41% | 59 | 43% |
91 | Marabou | 39% | 92 | 35% |
97 | Felix | 38% | 73 | 40% |
98 | Gevalia | 38% | 75 | 39% |
99 | Scan | 38% | 71 | 41% |
104 | Abba | 38% | 72 | 40% |
119 | Zeta | 34% | ||
121 | Skogaholm | 34% | 95 | 35% |
126 | Göteborgs Kex | 33% | 101 | 33% |
141 | Frebaco | 32% | ||
144 | Norrlands Guld | 32% | ||
163 | Santa Maria | 29% | 127 | 28% |
164 | OLW | 29% | 163 | 24% |
165 | Carlsberg | 29% | 157 | 25% |
166 | Kopparbergs | 29% | 113 | 31% |
173 | Dafgårds | 28% | 112 | 31% |
177 | Cloetta | 28% | 135 | 27% |
179 | Spendrups | 28% | 132 | 27% |
186 | Barilla | 27% | 204 | 20% |
188 | Coca-Cola | 27% | 148 | 26% |
189 | Mariestads | 27% | ||
195 | Absolut Vodka | 26% | 176 | 22% |
201 | Fontana | 26% | 197 | 20% |
212 | Fazer | 25% | 153 | 25% |
218 | Estrella | 24% | 154 | 25% |
221 | Kavli | 24% | 139 | 27% |
223 | Heineken | 24% | 201 | 20% |
231 | Heinz | 23% | 179 | 22% |
237 | Åbro | 22% | 104 | 32% |
239 | Nespresso | 22% | 199 | 20% |
271 | Ballerina | 20% | ||
280 | Pepsi | 20% | 209 | 19% |
282 | Nestlé | 20% | 234 | 18% |
297 | Oreo | 18% | ||
309 | Danone | 16% | 245 | 17% |
316 | Pringles | 16% | ||
322 | Tulip | 13% | 263 | 16% |
FMCG, Fast moving consumer goods | ||||
Placering 2018 | Företag/varumärke | Ranking 2018 | Placering 2017 | Ranking 2017 |
183 | Orkla | 27% | 136 | 27% |
230 | Johnson & Johnson | 23% | 189 | 21% |
244 | Procter & Gamble (P&G) | 22% | 261 | 16% |
268 | L’Oréal | 20% | 264 | 16% |
276 | Colgate-Palmolive | 20% | 242 | 17% |
287 | Mars | 19% | 281 | 12% |
289 | Mondelez International | 19% | 224 | 19% |
313 | Unilever | 16% | 225 | 19% |