Påskrevansch för Ica
Maxi hämtade upp under storhelgen.
Påsken blev en försäljningsfest för samtliga Ica-butiker. I jämförelse med förra årets försäljning ökade försäljningen i samtliga jämförbara butiker med 9,3 procent, vilket påverkas av att kalendereffekten låg på plus 5,4 procent.
Trots den gynnsamma kalendereffekten är det märkbart att Maxi-butikerna som har legat lågt under en period nu sköt i höjden med en försäljningsökning på hela 12,8 procent i jämförbara butiker, samtidigt som Nära-butikerna som stadigt legat i topp nu ”endast” ökade sin försäljning med 7,4 procent, näst sist efter Supermarket.
Under hela året fram tills nu har samtliga butiker ökat sin försäljning med 4,7 procent.
Mars 2018 | |||
Butiksförsäljningexkl moms | Mkr | Utvecklingsamtliga | Utvecklingjämförbara |
Maxi | 3 191 | 13,5% | 12,8% |
Kvantum | 2 536 | 11,2% | 9,7% |
Supermarket | 3 024 | 6,1% | 6,5% |
Nära | 1 496 | 7,4% | 7,4% |
Totalt | 10 246 | 9,8% | 9,3% |
Januari – mars 2018 | |||
Butiksförsäljningexkl moms | Mkr | Utvecklingsamtliga | Utvecklingjämförbara |
Maxi | 8 532 | 6,4% | 5,7% |
Kvantum | 6 873 | 6,4% | 4,8% |
Supermarket | 8 352 | 3,3% | 3,7% |
Nära | 4 117 | 4,6% | 4,8% |
Totalt | 27 874 | 5,2% | 4,7% |