Amazon intar Europa med dagligvaror
Amerikanska nätjätten Amazon har inlett erövringen av dagligvarumarknaderna i Europa. I veckan blev det klart med ett större partnerskap i den franska huvudstadsregionen.
Att Amazon letat efter en partner inom fransk dagligvaruhandel har länge varit en offentlig hemlighet. I måndags kom bekräftelsen: nätjätten inleder ett samarbete med Monoprix, för att kunna erbjuda "ultrasnabba" leveranser av livsmedel och andra dagligvaror till kunder i Paris med omgivningar.
Försäljningen av Monoprix varor ska ske både i Prime Now-appen och på webbsidan. Där är det redan möjligt att beställa en del matvaror, både produkter med Amazons egna varumärken samt från bland andra ekokedjan Bio c' Bon och gorumetmatgruppen Fauchon. Därutöver finns ett stort utbud av mat från restauranger i Parisområdet och en del elektronik. Sammanlagt omfattar Amazons utbud cirka 1 miljon artiklar.
Varor inom en timme
Prime Now bygger på abonnemang och en tilläggsavgift. Kunder beställer i appen eller e-butiken på nätet och får varorna inom en timme. För dem som enbart har tjänsten Prime, utan tilläggsavgiften för Now, handlar det enligt standardvillkoren om leverans inom två timmar från beställning. Men Frédéric Duval, landschef för Amazon i Frankrike, talar om "ultrasnabba" leveranser.
Enligt European Supermarket Magazine är det 5 000-10 000 artiklar ur Monoprix sortiment som kommer att erbjudas. När leveranserna via Prime Now startar är inte känt, men enligt ett gemensamt uttalande från Amazon, Groupe Casino och Monoprix sker premiären någon gång i år.
Stärker strategin
Monoprix ägs av franska dagligvarujätten Groupe Casino, förnärvarande fyra på den franska marknaden efter Intermarché, Carrefour och Leclerc . Styrelseordföranden och koncernchefen Jean-Charles Naouri talar om ett unikt partnerskap mellan kedjan och Amazon.
”Tack vare det stärker Groupe Casino sin omnikanaldistributionsstrategi och kommer ännu närmare kunderna och deras behov", säger han enligt det gemensamma pressmeddelandet i måndags.
Monoprix driver cirka 800 butiker, främst i Frankrike. Bolaget har sex butiksprofiler och dess styrelseordförande Régis Schulz konstaterar i samma meddelande att kedjan kommer att dra nytta av [att ingå i] den mest omfattande matleveranstjänsten i Paris.
Inte okontroversiell
Amazons Prime Now är inte okontroversiell. När tjänsten lanserades i den franska huvudstaden 2016 krävde borgmästaren Anne Hidalgo att företaget skulle garantera att den varken bidrar till ökade luftföroreningar eller minskar mångfalden i det lokala näringslivet, rapporterar The Verge.
Sedan Amazon köpte den amerikanska livsmedelskedjan Whole Foods för motsvarande nästan 113 miljarder kronor har det spekulerats om något liknande kan inträffa i Europa. Samarbetet med Monprix är det första större strategiska partnerskapet på kontinenten, och bedömare talar om att det kan komma att rita om den franska dagligvarukartan.
Marginell ökning
Andra analytiker tonar ned de möjliga följderna, och pekar på att uppgörelsen liknar Amazons överenskommelse med brittiska kedjan Morrisons för två år sedan. Där har företagen knaprat i sig endast marginella andelar av den växande e-handelsmarknaden för livsmedel.
Casino Group har redan leveransavtal med brittiska e-handelsföretaget Ocado, och vissa bedömare betraktar partnerskapet med Amazon mer som ett komplement. Dessutom, påpekar de, kan partnerskapet vara ett sätt att snabbt komma i gång med leveranser i Parisområdet, där Monoprix konkurrent Leclerc startade en tjänst med hemkörning i måndags. Ocados leveranser av Monoprix varor väntas starta först 2019.
Partnerskapet mellan Amazon och Monprix har däremot eldat på rykten om att en större affär kan vara förestående, vilket bidrog till att Groupe Casinos aktie steg kraftigt i tidig tisdagshandel. Kursen vände sedan nedåt och stängde 3,8 procent högre än måndagens slutkurs. På ett år har Casino förlorat kring en femtedel av börsvärdet. Amazonkursen påverkas mindre av enstaka nyheter.
Liknar Whole Foods
Brittiska dagligvarukedjor är ledande i Europa på e-handel med livsmedel, men näthandeln med mat har även stark ställning i Frankrike. Liksom Whole Foods har Monoprix egen nätbutik, och kedjorna liknar varandra såtillvida att båda riktar sig till köpstarka kundgrupper med en stor andel färskvaror och ekoprodukter av hög kvalitet. Whole Foods sortiment ingår redan i Amazons tjänster Prime och Prime Now i USA.
Brasilien nästa
Rent strategiskt kan samarbetet med Monoprix också innebära att Amazon kan komma att öka närvaron i Latinamerika, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.
Framför allt bedöms partnerskapet öppna för en rejäl inbrytning på den brasilianska e-handelsmarknaden för dagligvaror, som är den största på kontinenten. Där är Casinos GPA en av de större aktörerna inom livsmedelshandeln, handeln med elektronik och hushållsvaror samt servicehandeln.
I år planerar Amazon via dotterbolaget AWS att öppna datacenter i Sverige. Rykten har gjort gällande att det också ska byggas lager, men de uppgifterna har dementerats av ett kommunägt bolag. Kinesiska konkurrenten Alibaba rapporteras också överväga en etablering i Sverige.
AMAZON I SIFFROR:
Nettoomsättning 2017: 177 miljarder USA-dollar (motsvarande drygt 1 461 miljarder kronor eller nästan 1,5 biljoner).
Kunder: Cirka 310 miljoner globalt.
Marknadsandel e-handel med dagligvaror: I USA cirka 18 procent, vilket motsvarar cirka 2 miljarder dollar och gör Amazon till marknadsledare före Walmart med kring 9 procents andel. Den totala dagligvarumarknaden i USA beräknas till cirka 640 miljarder dollar.
Globalt: Amazon är sjätte största detaljhandelsföretaget i världen, enligt en sammanställning som gjorts av revisionsfirman Deloitte. Walmart är störst enligt listan som bygger på siffror från 2016.
Tabell: Marknadsandelar Frankrike, dagligvaruhandel:
Företagsgrupp |
Marknadsandel, procent |
E. Leclerc |
21 |
Carrefour |
20,5 |
Intermarché |
14,6 |
Casino |
11,4 |
Auchan |
10,7 |
Système U |
10,4 |
Lidl |
5,4 |
Delhaize |
3,4 |
Aldi |
2,4 |
ÖvrigaKÄLLA: KANTAR WORLDPANEL |
0,2 |