23948sdkhjf

Bakluckeförsäljningen växer så det knakar

Genom nätverkande i sociala medier möts konsumenter och producenter i så kallade Reko-ringar för att handla direkt från bondens baklucka.

Att handla närproducerad mat är populärt och antalet Reko-ringar ökar i hela Norden. Fenomenet, som startade 2013 i Österbotten, Finland, börjar med en grupp på sociala medier (facebook), där både matproducenter och konsumenter är medlemmar. Konsumenterna meddelar i inlägg vad de vill beställa och producenten levererar varorna direkt utan mellanled. Det är producentens ansvar att följa lagar om livsmedel och skatt.

Intresset för Reko-ringar har ökat i hela landet och det finns runt 50 grupper på sociala medier idag. Fördelarna med försäljningsmetoden är att konsumenten får färska och prisvärda produkter av känt ursprung. Producenterna möter sina kunder som bidrar med feedback- och utvecklingsidéer och konsumenterna får möjlighet att ställa frågor om produktionsvillkoren.
Det främjar hållbar konsumtion, lokal produktion som tar hänsyn till miljön, mindre reklam och onödiga förpackningar, tycker anhängarna. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094