23948sdkhjf

När bönderna levererar sviker Citygross

Elisabet Qvarford, vd för Svenskt Kött ifrågasätter i en debattartikel City Gross beslut att börja sälja importerat kött.

Förra veckan meddelade Citygross att man frångår sin tidigare helsvenska profil avseende färskt kött.

Som skäl för detta uppgav man att det är brist på svenskt kött.
Om Citygross hade fattat sitt beslut för några år sedan hade det varit enklare att acceptera förklaringen. För då var det brist på svenskt nötkött, till viss del för att svenska nötbönder laddade för att öka produktionen. Vilket man också har. Förra året gick den totala köttkonsumtionen ner samtidigt som den svenska produktionen ökade. Och just nu är det sannerligen ingen brist på svenskt gris- eller nötkött.

Det är mycket diskussion om kött just nu. Mest negativt. Men över 90 procent av befolkningen uppskattar och äter kött samtidigt som trenden kring hållbarhet har lett till ett ökat fokus på svenskt ursprung. Extra tydligt är det när man tittar på Ungdomsbarometern. De unga som äter kött vill att det ska vara svenskt. Och ofta har de mer koll på svenska mervärden än vad deras föräldrar har. Det har Citygross också haft. Under de år som jag har varit på Svenskt Kött har Citygross alltid varit ”bäst i klassen”. Och stolta över det. Det har varit glädjande att läsa deras kommunikation om det svenska köttet.

Som vår låga användning av antibiotika, behovet av biologisk mångfald i våra marker och att det svenska nötköttet ligger 25 procent lägre i klimatavtryck än EU-genomsnittet. Samt att den svenska djuromsorgen är en av de bästa i världen där grisen får sin knorr. Allt detta får man när man handlar svenskt kött.

Men nu ska Citygross börja importera fläskkött från Danmark som använder 3 gånger så mycket antibiotika och som nyligen blivit kritiserade av EU för att de kapar 98 procent av grisarnas svansar.

Jag har talat med svenska bönder som bara står och gapar åt Citygross uttalande om brist på svenskt kött. Under ett antal år har Citygross varit aktiva i den branschgemensamma satsningen Handlingsplan nöt, gris och lamm. Bönder, köttbranschen, myndigheter och dagligvaruhandeln har gemensamt arbetat för förbättringar inom branschen med målet att öka den svenska produktionen. Och arbetet hade verkligen varit framgångsrikt och många svenska bönder har återfått framtidstron och satsar på att bygga ut och föda upp ännu fler djur.

I detta läge väljer Citygross att överge sin tidigare linje med en lam ursäkt. Var ärliga istället, säg att det bara handlar om att tjäna pengar.
Elisabet Qvarford vd Svenskt Kött

Artikeln är en del av vårt tema Debatt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094