Krav lämnar över stafettpinnen
– Det här är sista gången en Kravbrandad monter är med på mässan. Många skulle nog tycka det är sorgligt, men vi menar att det är bra, säger Kravs vd Anita Falkenek.
Krav har meddelat att de lämnar över sina exportfrågor till Organic Sweden, där bland annat mässor ingår. I samarbete med Business Sweden kommer Organic Sweden diskutera hur Sveriges närvaro kommer att se ut på nästa års Biofach.
– Vi har precis skrivit avtal med Organic Sweden en organisation som har som ett av sina tydliga uppdrag att bidra till ökad export av svenskt ekologiskt. Vi kan inte driva exportfrågan operativt men vi anser fortsatt att export är en otroligt viktig del för den svenska produktionens möjligheter, men vi kan inte fortsätta göra mässor, säger Anita Falkenek.
Anita Falkenek utesluter inte att Krav kommer att delta på mässan även i framtiden på ett eller annat sätt men hon tror att oavsett vad som sker är det företagen som ska vara drivande.
– För oss är det inte viktigt att just Krav ska vara här, det handlar om de svenska certifierade företagen – både de som är Krav-certifierade och ekologiska. Krav är inget märke som är tillräckligt relevant på den internationella marknaden, säger hon.
Ny strategi
Att Krav slutar med Biofach är en del av en strategiförändring där närvaron på de stora mässorna försvinner för att ersättas med bland annat ett större fokus på olika partnerskap.
– Till exempel skrev vi ett avtal i förra veckan med Telge Energi där lantbrukare som vill producera Kravmärkta råvaror erbjuds förmånliga avtal på förnyelsebar el och
solcellsanläggningar. Vi måste jobba mer med sådana här partnerskap. Vi ser exempelvis också
gärna att vi finner än fler samarbeten med dagligvarukedjorna,, säger Anita Falkenek.
Charlotte Bladh André, vd för Organic Sweden som också var på mässan ser fram emot nästa års Biofach. Men exakt hur den kommer att se ut och hur det nya samarbetet ska se ut vad överlämnandet från Krav kommer innebära är ännu inte fastlagt, men enligt Charlotte Bladh André finns det utrymme för Sverige som ekoexportland att utvecklas.
–Vi måste bli ännu bättre på att lyfta fram Sverige. På många sätt är vi världsledande då vi har en hög konsumtion, en ännu högre produktion och en mycket hög konsumtion i offentlig sektor. Exporten är och förblir väldigt viktig men ekoföretagen måste ha sin alldeles egna exportstrategi, säger hon.